на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Ніколай Бернштейн

Психологія почерку

Навряд чи можна знайти серед доступних людині рухових навичок ще одну настільки ж складну, як манера письма. За своєю будовою ця навичка навіть складніше, ніж усне мовлення. Справді, якщо вже з чисто зовнішньої сторони вдивитися в акт писання, можна зрозуміти, яка велика кількість м’язів і суглобів руки дружньо і струнко бере участь в процесі письма, кількість м’язів язика і гортані, що бере участь в усному мовленні, безумовно, набагато менша, а суглоб в цих органах лише один – парний міжщелепний. Та й усім відомо, що говорити вміє кожна нормальна людина з самого раннього дитинства (до 4-5 років діти вже говорять бездоганно), а писати людині доводиться спеціально вчитися в шкільному віці, навик ж скоропису виробляється у неї тільки в старших класах школи, і то вимагає десятка років постійних вправ.

У письма є ще одна своєрідна відміна від усного мовлення, яку ми відзначимо тут лише мимохідь. Щоб писати, треба мати матеріал і знаряддя – чим і на чому писати. Тому історично письмо – приймало все нові пристосувальні види.

Сучасні нам форми письма, а особливо скоропису, надзвичайно молоді. Вони у багато десятків разів молодше розмовної мови. Ще якихось триста років тому письмо мало зовсім інший вигляд, ніж зараз. Це забирає у нас яку б то не було можливість говорити тут про спадкову схильність, яка, безсумнівно, існує по відношенню до звукової мови.

Якщо мову маленька дитина освоює майже інстинктивно, то оволодіння письмом вимагає свідомого навчання і довгих вправ в цьому складному і багатосторонньому умінні.

Якщо сотню років тому фізіологи і психологи не бачили в письмі нічого, крім чисто зовнішньої, біомеханічної складності, і навіть вбачали в головному мозку якийсь спеціальний «центр письма» – маленьку діляночку мозкової кори, яка нібито і служить командним постом для управління всіма сторонами процесу письма, – то зараз наука дивиться на справу зовсім інакше.

Велику роль в розумінні істинних співвідношень зіграв тут сумний досвід двох світових воєн. Вивчення численних черепних поранень, які вражали найрізноманітніші ділянки головного мозку, показало, що при пораненні майже будь-якої ділянки мозку наступають порушення в рухах потерпілого. Зрозуміло, що найсильніше порушення виявлялися в найбільш складних навичках, подібних до письма. Але при цьому чітко виявилося, що в разі виходу з ладу кожної з таких ділянок мозку порушення бувають різні; зокрема, дуже по-різному порушується манера письма. Тільки тут стала видна вся багатосторонність і складність тих керуючих пристроїв в мозку, спільна і злагоджена робота яких необхідна для виконання обговорюваного нами акту.

У цьому нарисі ми залишимо осторонь саму початкову стадію оволодіння письмом, якраз найкраще вивчену психологами, – стадію перекладу (або перекодування, застосовуючи сучасний термін) звукового та голосового образу слова в його ж буквений, нарисний образ. Навіть в таких мовах, як російська чи українська, яким притаманні порівняно близькі відповідності між звуковим і буквеним складом слів (пишеться майже так, як чується), і то цей допоміжний навик перекодування так званих «фонем» в «графеми» здобувається з працею. Тут зазвичай допомагає обговорювання кожного чергового слова вголос. Спостереження в школах показали, що після наказу писати під диктовку з широко відкритим ротом або прикусивши язика хлопці молодших класів роблять помилок в сім разів більше.

Будемо вважати цю першу стадію так чи інакше пройденою і звернемося до спостереження над тим, як поступово організовується управління руховою стороною (так званої психомоторикою) письма. Таке спостереження покаже нам, що керуючі системи навички письма ще значно складніше, ніж дозволяв думати матеріал, отриманий при вивченні мозкових поранень, і при цьому пред’явить нам чудовий зразок тонко організованої багатоповерхової системи регуляцій, представниці якраз тих систем, які в даний час поглиблено вивчаються в теорії автоматичного управління.

Справа в тому, що рухові пристрої нашого тіла, зокрема, руховий апарат руки, в один і той же час і багато рухливі і капризно важкі для управління ними. Почати з того, що навіть для найпростіших рухів, на зразок згинання-розгинання коліна або ліктя, необхідна спів дружня участь двох м’язів протилежної дії. Адже наші м’язи – це пружні джгути, які здатні розвивати тільки тягу, але не штовхання.

Я не раз демонстрував своїм слухачам дослід, що незмінно викликав веселе пожвавлення в аудиторії і дуже показовий в сенсі того, яка складна справа – управління навіть найпростішими рухами за допомогою пружних тяг, якщо воно не спирається на звичку і досвід всього життя.

Спереду до поясу піддослідного я причіплював верхній кінець лижної палиці, а до її нижнього кінця з вістрям і коліщатком прикріплював вантаж в пару кілограмів і дві довгі гумові трубки. Направивши вістря палиці прямо вперед і давши піддослідному в кожну руку по кінцю трубки, я підводив його до класної дошки і пропонував, керуючи пружними трубками, як віжками, обвести вістрям палиці крупно намальовану на дошці фігуру – квадрат, коло і т. п.

Палку в цьому досліді зображує кістка, її кріплення до поясу – рухливий суглоб, гумові трубки – два м’язи взаємно протилежної дії. Багато сміху викликали в аудиторії тремтячі, невпевнені руху вістря палиці. При всьому старанні піддослідного чітко виконати завдання його рухи походили найбільше на дії старезного діда.

А тим часом адже цей нехитрий дослід моделював лише самий простий випадок – управління однією ланкою за допомогою двох м’язів. У житті ми (як і тварини) чудово володіємо всіма рухами нашого тіла, оснащенні не парою, а сотнями м’язів і не меншою кількістю ступенів свободи суглобової рухливості. Наш найголовніший робочий орган – рука – має близько трьох десятків ступенів свободи рухливості від лопатки до кінчиків пальців і приблизно стільки ж самостійних м’язів; а до цього треба додати ще, що в роботу управління ними повинна входити регуляція; одних м’язів – по точності руху, інших – по його силі, плавності, ритмічності, своєчасності та інше.

письмо

Той принцип, завдяки якому все це досягається, коли кожна зі сторін управління виконується правильно і весь «ансамбль» досягає повної і чіткої зіграності, найточніше назвати принципом багаторівневої регуляції.

Цей принцип в додатку до живих організмів вже давно виявлений фізіологією. Сутність його полягає в тому, що управління ходом руху розподіляється між цілим набором керуючих підсистем з різними обов’язками. Ці підсистеми різноманітно підпорядковані одна одній і всі разом утворюють свого роду піраміду з мозкових приладів і комунікацій. Кожна така керуюча підсистема організована, як кільце на зворотних зв’язках. Відповідно до кола своїх обов’язків таке «рефлекторне кільце» безперервно отримує донесення від незліченних датчиків з всього тіла: приладів м’язово-суглобової і дотиковий чутливості, органів зору, рівноваги і інших – і, спираючись на всю цю інформацію, виправляє і регулює рух. Робота цих систем регуляції дуже схожа, таким чином, на роботу програмованих пристроїв, що широко поширилися в наш час в технічній автоматиці.

Ці підсистеми, що керують точністю, силою, узгодженістю рухів, підкоряючись в роботі одні іншим, всі разом підпорядковані верховній, або ведучій, мозковій командуючій системі, органами якої служать найбільш високо стоячі прилади кори головного мозку. Ця система завідує метою і сенсом виконуваного руху або дії. До нашої свідомості доходять тільки ті сигнали від зворотних зв’язків, які адресовані цій провідній системі, і усвідомлюються лише ті команди до підлеглих апаратів мозку і органів руху, які посилає вона. Всі ті регуляції, які мають швидше технічне, ніж смислове, значення і виконуються підлеглими кільцями управління, не досягають нашої свідомості: як кажуть, вони відбуваються автоматично.

Можна уявити собі тепер, яка велика і часом довга праця потрібна для того, щоб налагодити як повинно роботу всього цього «оркестру», особливо в складному навичці!
Вироблення кожного нового вміння затівається і робиться спочатку завжди його провідною, смисловий системою. Вся обробка руху: приборкання тремтіння через несработанності м’язів, правильність переміщень, плавність, ритмічність і ще багато чого подібного – приходить потім, поступово. Провідна ж система, яка не пристосована для цих оздоблювальних перебудов, спочатку веде рух «абияк», наскільки дозволяють їй це робити її технічні ресурси.

 

Простежимо в поверхневому огляді, як поступово протікає у дитини освоєння і автоматизація письма і як вона потроху передоручає низовим системам свого мозку «технічну обробку» цієї навички. Я взяв наведені тут зразки не з навчальних зошитів, де дитина неминучим чином старається, підкоряючись вчителю і побоюючись його. Набагато показовіша кореспонденція, де дитина сама собі господар і не пов’язана ніякою менторською указкою.

Перед провідною мозковою системою дитини виникає образ літери, звичайно, спочатку завжди вже знайомої їй. Вона і приймається малювати букви одну за одною; олівець помітно тремтить в її руці від незвички до дрібних рухів. Що це поки що малювання, видно з того, що вона аж ніяк не завжди розрізняє істотні і другорядні елементи букви. Вона поспішає, скоро втомлюється від напружених старань, а швидко біжуча думка так прикро повільно лягає на папір. Письмо, розпочате ретельно і дрібно, стає все розмашистіше, грубіше і квапливіше. Нерідко, поки мозок нагадує форму наступної потрібної літери, олівець нетерпляче і напівмашинально паморочиться на одному місці, перетворюючи вже зображену букву в цілий клубок або пляму. Дуже цікаво, що часом замість правильних букв на папері з’являються їх дзеркальні зображення, а іноді настає якесь стихійне перевиробництво дзеркальних букв, так що ціліють від цього тільки симетричні літерні знаки, на кшталт П або Ш. (Це явище, потрібно зауважити, не має ніякого зв’язку з ліворуким писанням; його походження зовсім інше).

Все ще обходячись тільки засобами своєї провідної системи і подолавши хіба лише первинне тремтіння олівця, дитина намагається писати і письмовим зв’язковим шрифтом. Потішно виглядає її старанне прагнення діяти за будь-яку ціну без відриву олівця від паперу. Все це вдається тільки на великих, різномасштабних буквах: адже для дрібних, точних рухів потрібна набагато більш тонка координація, ніж та, яку вона має.

Перехід до письма чорнилом, шкільним пером вимагає від дитини подолання ще однієї проблеми і ще нового акту автоматизації. Їй наказують писати «з натиском», тобто управляти поряд з м’язами, завідувачами рухом в площині паперу, ще й тими, які виробляють тиск перпендикулярно до неї. Це нове навантаження на розподіл уваги: обриси букв робляться нерівними, а натискання – перебільшено жирними. Зауважу, що в даний час є розумна тенденція дозволити початківцям відразу працювати авторучкою, для якої «проблеми натиску» не існує; це, звичайно, усуває непотрібні труднощі.

Чорнильне письмо стає все дрібніше і все впевненіше; писати вдається все швидше, і тут настає наступний, дуже цікавий для фізіолога етап: в лад входить одна з найбільш глибинних, а разом з тим найдавніших керуючих підсистем.

У рядках, написаних 10-12-річним школярем, який цілком опанував навиком письма, вже все на місці, крім однієї ознаки, що відразу впадає в очі при порівнянні з письмом дорослого. Отрочні букви незграбні, різнотипні і часто не пов’язані між собою (те раннє дитяче франтівство наслідування «зв’язного» письма, звичайно, давно забулося), їх малюнок негарний і безпорадний по виду.

Тепер звернімося до того процесу, який нарешті перетворює незграбні літери підлітка в плавний і зв’язний скоропис. Потрібно сказати, що одним з найдавніших з історії розвитку і найуживаніших в тваринному світі видів руху є ритмічне коливання по синусоїді або якій-небудь з її близьких різновидів. Так махає крилами птах, крокує або біжить чоловік, свербить лапою собака і т. д. Якщо таке коливання по прямій лінії, по колу або по еліпсу поєднується з поступовим пересуванням вздовж якої-небудь прямої, то з коливання виходить крива, звана циклоїдою. Подібну криву виписує в просторі, наприклад, будь-яка з точок рухомого колеса. Такого ж роду циклоїда виходить на папері, якщо пальці, які тримають ручку або олівець, ритмічно коливаються, згинаючись і розгинаючись, а мускулатура передпліччя рівномірно переміщує зап’ястя та кисть зліва направо.

І ось про сучасне скорописне письмо можна сказати буквально те саме, що і про модульовані коливання несучої частоти в радіопередачах. У нашому випадку такою «частотою» є циклоїдний рух кисті і пальців, а ведуча мозкова система модулює цей коливальний фон, наділяючи його змістом і перетворюючи циклоїдні петлі в осмислений код букв і слів.

До цієї самої низової та глибоко сидячої в надрах мозку підсистеми, що управляє плавно-коливальним фоном рухів, ведучому мозкового рівня вдається дістатися тільки в найостаннішу чергу. І лише коли вона буває залучена в роботу писання, складна багатоповерхова піраміда управління завершена і закріплена настільки, що в подальшому почерк вже зберігається довічно.

Про цю-то важливу характеристику письма – почерк – теж слід сказати кілька слів. Скажу відразу, що якщо в неврологічній будові письма для нас ясно вже дуже багато, як я і прагнув показати на попередніх сторінках, то проблема того, що таке почерк і які його механізми, все ще залишається повною знаків питання. А тим часом в цій проблемі, може бути, і полягає якраз найцікавіше.

Наш погляд вже давно зумів підмітити в багатьох видах людських рухів якісь стійкі індивідуальні особливості, складаючі властивий цим рухам характер або манеру. У мові відшукалась навіть підходяща приставка «по», яка використовується в ряді випадків для позначення цієї манери: по-ходка, по-черк, і т. п. Про які головні характерні властивості цих «по» ми можемо зараз з впевненістю сказати?

По-перше, хоча жодний навиковий рух не буває точно тотожним з попередніми чи наступними, як би міцно не був вироблений навик, тим не менше, загальний вигляд або фізіономія цих рухів залишаються настільки стійкими, що ми пізнаємо їх з першого погляду. У банку вам без коливань видають гроші по вашому підпису, хоча він напевно не тотожний (висловлюючись математично, не конгруентний) ні з наявним в касі зразком, ні з будь-яким зі своїх повторень. Те ж саме справедливо для тембру голосу, акценту вимови, ходи, по яких ми нерідко здатні пізнати людину і через багато років.

По-друге, дивна, хоча поки ще мало зрозуміла, інша властивість почерку (ми знову зосередимося на ньому, він залишається незмінним і характерним, пишемо ми дрібно або крупно, перед собою або збоку, пером по папері або крейдою на класній дошці і т. д., хоча абсолютно ясно, що у всіх цих випадках ми змушуємо працювати самі різні м’язи і їх поєднання. Образ і подоба букв як би знаходять собі дорогу з командного поста мозку через будь-які виконавчі органи нашого тіла. Більш того: характерні і, так би мовити, істотні риси почерку зберігаються і тоді, коли ми пробуємо писати зап’ястям, ліктем, ротом, носком ноги і т. п.

Може бути, ще більш дивно, що інваліди з протезами обох рук, яким, звичайно, доводиться особливо ретельно культивувати в собі цю здатність перемикання, дають ще більш яскраві зразки збереження почерку.

Третє, знову настільки ж загадкова властивість почерку полягає в його пожиттєвості, Автор запису, зробленого в пам’ятній книжці багато років тому, люб’язно повторив на моє прохання дослівний текст цього запису. Порівнявши ці два записи, можна сказати, що почерк невід’ємний від людини в не меншій ступені, ніж відбитки пальців.

Навіть при навмисній різкій зміні почерку на ньому залишаються незламні риси подібності з самим собою. Дуже можливо, що саме ця стійка сталість індивідуального почерку при величезній різноманітності його вигляду у різних людей і призвела до думки про те, що почерк може відображати в собі докладно і яскраво характер і всю особистість людини. Чи можна, однак, вважати серйозними всілякі спроби (що зазвичай проводяться на тлі широкої реклами) проголошувати, що вже сьогодні існує сувора наука – графологія?

Графологи декларують, що ними відкриті співвідношення між почерком людини і її індивідуальними психічними особливостями, її характером. Але навряд чи можна вважати достовірними, науково встановленими такі твердження, що почерк з нахилом вліво вказує на впертість, а з сильним нахилом вправо – на чутливість, що закруглені букви – це ознака доброти, злиті в словах літери видають мрійливість, а роздільні – розсудливість і т, д. і т. п. Звичайно, немає ніяких підстав вважати, що все це так і є. Безумовно, справа значно тонше, складніше.

У графологічній літературі ви можете прочитати: «Якщо деякі букви, як, наприклад, а, м, у, г, в, ф, т, ж, своїми кінцями спускаються нижче рядка, то це вказує на ясний і світлий розум, здатність до мислення і вміння вперто переслідувати свою мету».

А від такого, наприклад, твердження, що якщо у головній букві «М» обидві палички рівні по висоті, а нижній гачок у першій паличці дуже малий, то це вказує на «височину натури, на холодність, рівність у зверненні, відсутність сором’язливості, здатність до написання законів», прямо віє шарлатанством.

А ось як, на думку деяких графологів, в почерку відбивається… зовнішність:

БЛОНДИНИ
«Рівні рядки, дрібні літери, в кінці рядка літери стають ніби вужче, почерк розбірливий, але розтягнутий».

БРЮНЕТИ
«Піднімаються рядки; крім того, букви дуже старанно виведені, з бажанням надати їм красиву форму, що особливо позначається в гачках заголовних букв, самі літери гордовиті, підняті»,

ЛЮДИ СЕРЕДНЬОГО ЗРОСТУ
«В кінці рядка останні три букви опускаються; на початку рядка літери стислі, рівні, а в кінці рідшають і опускаються».

ЛЮДИ ПОВНІ
«Здебільшого натиски роблять на другій частині літер, а не на першій, трапляються дрібні, нерозбірливі і незакінчені літери».

Як же слід розцінювати сьогоднішню графологію? Візьмемо хороший аналогічний приклад з іншої подібної області. Хто може заперечити проти того, що за зовнішнім виглядом людини, за рисами її обличчя; погляду, міміки можна скласти собі уявлення про особистість цієї людини? Не випадково закріпився в народній пам’яті старовинний вислів: «Обличчя є дзеркало душі».

Все це так, але, тим не менш, физиогноміка поки не стала наукою і, строго кажучи, не має в своєму активі жодного твердо встановленого виведення. Не знайдено ще жодного строгого наукового методу, ще не знайдений ключ, яким можна було б відімкнути скриньку, де захована інформація про зв’язок між зовнішнім виглядом людини і рисами її особистості. Тому тим більш насторожено доводиться ставитися до таких «методів» розпізнання характеру, якими оперує, наприклад, хіромантія, коли ні з якого боку не очевидно, що взагалі повинен бути якийсь смисловий зв’язок між внутрішнім змістом людини і шкірними складками на її долоні.

Там, де сувора наука ще не в змозі прийти до точних і вивірених висновків, починає пробиватися, з одного боку, споживча нетерплячість, а з іншого – що спрямовується їй назустріч підприємницька догідливість. Бажане приймається за дійсне; місце обґрунтованих висновків захоплюють поверхневі і поспішні припущення, іноді хитромудрі, іноді вражають своєю прямолінійною наївністю. Легковір’я маси використовується для того, щоб збувати їй незрілий або просто недоброякісний товар. Саме це відбувається і з сьогоднішньою графологією, яку слід зарахувати – поки – до лженауки.

Навряд чи потрібно доводити нашим читачам неспроможність однієї з претензій графології – намірів її на визначення по почерку долі і майбуття людини. Тут недобросовісний обман, підкріплений комерційним інтересом, прямо б’є в очі, і віщуни-графологи нічим, звичайно, не підносяться в цьому відношенні над будь-якими ворожками на кавовій гущі.

Однак чи правильно вважати графологію безперспективною взагалі? Чи можна сподіватися отримати від неї що-небудь реальне і науково обґрунтоване, наприклад, в таких областях, як визначення темпераменту людини, рис її характеру, може бути, навіть її схильностей, смаків і т. д.? Чи означає сьогоднішнє безсилля графології то, що вона залишиться такою і надалі?

Адже з того, наприклад, що прогриміло колись лікування нервових хвороб месмеризм за допомогою «магнітного басейну» виявилося шарлатанством, не випливає, що ці хвороби і взагалі невиліковні. А багато хто з них і справді виліковуються в наш час з повним успіхом, коли медична наука вже доросла до необхідного рівня. Немає ніякого сумніву, що в кожному живому організмі буквально все пов’язано з усім, і індивідуальні риси особистості людини не можуть не відбиватися в рисах її обличчя, в її почерку, ході, тембрі і інтонаціях її голосу і т. д. Але записані ці риси особистості такими кодами, яких сучасна наука поки що не в змозі прочитати і декодувати. Більш ніж імовірно, що вже в найближчому майбутньому все це стане реальним і можливим, так що можна буде заговорити про дійсно наукову графологію та фізіогноміку. Дуже можливо, що шляхи для такого дійсно наукового підходу прокладе біокібернетика – це юне, але багатообіцяюче дітище нашого часу.

 


Яндекс.Метрика