на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Андрєй Колєсніков

Велика прогулянка терору:
чим відповість середній західний буржуа

Навіть якщо 31-річний француз туніського походження, який роздавив вантажівкою понад сто осіб на Променад-дез-Англе в Ніцці, не мав на увазі семантичної гри у символи, щоб потім її розшифровували спадкоємці французької семіологічної школи, зі знаковою системою у нього вийшло непогано. Теракт в День взяття Бастилії, в свято, що має значення з точки зору артикулювання західних цінностей не тільки для власне Франції, але і для Європи, на старому європейському курорті, у Ніцці, на променаді, названому на честь англійців, які ініціювали його побудову, - це цілком очевидний символічний виклик. Хоча, можливо, радикалу-дикуну просто було зручно вибрати час і місце, де можна передавити або підірвати максимально велике число людей, а який це буде променад, набережна або вулиця, його мало хвилювало.

 

Ось що важливо: тільки за останні місяці й навіть тижні радикальний іслам показав свою мережеву всепроникаючу силу: ніхто, ніде і ніколи - причому не тільки в західному світі, теракт в Стамбулі тому запорука - не може відчувати себе в безпеці. Все згідно з банальною істиною - поганий приклад заразливий. Навіть якщо знавіснілий відморозок з європейським паспортом, виріс на гроші європейських платників податків, і не пов'язаний з політичними ісламістськими організаціями, він в будь-який момент в будь-якому місці може, наприклад, взяти напрокат автомобіль і передавити стільки представників європейської цивілізації, скільки йому заманеться. І ніякі найвитонченіші спецслужби світу і найефективніші поліції не зможуть запобігти цьому перфомансу, цьому театру одного актора, цьому акту самовираження.

Зрозуміло, це ще один туз в колоді карт праворадикальних популістів в західному світі - такого роду події роблять їх покер безпрограшним. Звичайний, як сказали б в марксистські часи, буржуа наляканий, він інстинктивно починає підтримувати націоналістів-ресуверенізаторів. Власне, той же Brexit став зразковою відповіддю середнього буржуа на глобалізацію, міграцію і на перетворення всього світу і сусідніх кварталів в united colors of benetton. Коли в класичному фільмі більш ніж 20-річної давності «Червоний» Кшиштофа Кесльовського сусід героїні допомагає їй витягнути жуйку, засунуту якимось хуліганом в замкову щілину, він кидає єдину фразу, доступну роздратованому середнього європейського буржуа: «Прокляті турки!» І це було тільки початком процесу, який демографи потім назвуть другим великим переселенням народів. А тоді ще радикальний іслам не постав в кошмарному образі 9/11 - до цього залишалося ще кілька років.

Мабуть, найважливішою проблемою, яка об'єктивно важко піддається аналізу, залишається питання: як людина проходить шлях від хлопчини з мусульманського кварталу, з очима, як черешеньки, якого в дитинстві дорослі сусіди розчулено щипали за пухку щічку, до озлобленому виродка з тупими очима, неголеною пикою і кострубатою незрозумілою французькою?

Європейці можуть нарікати на іслам, але як тоді кілька десятиліть тому блакитноокі блондинчики в сорочках-матросках з бюргерських сімей, які виросли в лялькових декораціях кварталів XVII століття, «на виході» перетворювалися в цинічних завошивлених солдат, що заганяли євреїв до газових камер? Мій батько, який хлопчиськом в війну виявився зі своєю мамою в одному з сіл під Можайськом, назавжди запам'ятав сцену, як сівши посеред сільської вулиці орлом, німецький солдат почав випорожнюватися прямо на дорогу. Ага, і це була нація Шиллера і Гете, нація порядку і високої технічної та філософської культури, нарешті, християнська нація ...

Так що можна шукати коріння проблеми в «несправедливості» глобалізації, в «нав'язуванні» всьому світу західних цінностей, бог знає в чому ще, але це не виправдовує і до кінця не пояснює озвіріння радикалів. Зрештою, глобалізація не тільки породжувала нерівність, а й давала квиток величезній кількості людей в середній клас, а самі західні цінності виявилися тією самою привабливою «м'якою силою» для безлічі націй. Ніхто не відміняв правила міграційної гравітації - їдуть туди, де життя є комфортнішим, де є перспективи. Як писав майже з такого ж приводу поет Дмітрій Алєксандрович Прігов: «Шостакович наш Максим убежал в страну Германию, ну, скажите, что за мания убегать не к нам, а к ним». Адже той же самий 31-річний француз туніського походження або сам, або його батьки якраз і «втекли не до нас, а до них».

Дорога з Променад-дез-Англе веде до посилення мережевого тероризму серед потенційних вбивць і зростання правого популізму серед тих, хто може вважати себе потенційною жертвою. З часів Другої світової це, мабуть, найсерйозніше випробування західних цінностей на міцність.

15 07 2016

http://carnegie.ru/2016/07/15/ru-64105/j31e

 

 





 

Яндекс.Метрика