|
Тарас ПрохаськоМи йдем вперідТам, між іншим,
було дуже багато поховань російської аристократії. Всілякі княгині, великі і малі княжни,
чомусь передовсім жінки, а також отих жінок мужі,
вуйки, сини, племінники і кузени. Стародавній цвинтар на «водах». Один з найпопулярніших
баденів у специфічнім
закутку Німеччини. Мені було дивно, що цілий той некрополь русского непотребу
вважався чарівним
аргументом містечкової курортної
слави. Ніби пантеон. Бо ж не хтось ніякий,
а русскі князі вибирали це місце
для оздоровлення. Те, що
вони ніяк не оздоровилися,
а навіть тут повмирали, ніяк не заперечувало віри у чудодійність місцевої води. Було, правдоподібно, щось театральне у їхньому тут передсмертному побуті, бо шлейф їхньої примарної розкоші тягнувся за спогадами про золоті часи. Хоч у цьому місті-бадені бував і Елвіс Преслі,
і перебував штаб американських
окупаційних військ, саме химери русскої
аристократії оживали тут у міфічний
спосіб. Найактивніша
артистка міста жила свого
часу на стажуванні у Москві
і була близькою до товариства прекрасного молодого режисера
і актора Міхалкова. Цього вона не могла забути навіть
тоді, коли організовувала феєричні вечори на честь українського майдану у 2004–2005 роках. Тоді
їй здавалося, що те, що відбувається
в Україні, нарешті за своєю красою і силою зріднилося з
потугою русскої волелюбності,
яка їй примарилася серед золотої молоді
вісімдесятих. Жодного дисонансу, ніби щасливе продовження тих самих летких і гострих ідей. Тому що всі
за свободу, красу і любов. На ніч я залишився
у малесенькій студії у Марбургу. Дивовижно гарному місті. Але ті, хто приймав, говорили мені виключно про Пастернака. Якби не Пастернак, якби не його вірш, Марбурга могло би не
бути на поетичній карті світу. У студії, де мене залишили ночувати, було дві пляшки
вина і повний корпус записів
Окуджави. Вина мені не вистачило, довелося вночі добирати сидр у в'єтнамців. Вони вважали мене справжнім великим німцем, хоч знали німецьких слів більше, ніж
казав я. А вранці була
зустріч у гімназії. Я вже сидів у амфітеатрі
аудиторії, коли вони почали туди
заходити. Хлопці з останніх класів. Після фізкультури. Великі, здорові, блондини, попущені і веселі. Уявив собі,
як така рота чи чота заходила свого часу у галицькі містечка. Мало би справляти враження. Потому щось розказував про Україну, вони
казали, що Шевченко супер і
що у них повен цвинтар наших князівен. А я думав про те, чого таких, як вони, свого часу
побили ті, з яких усі насміхалися. Чого смердюча русска
голота, яка і на вояків не дуже була подібна,
погнала тих расових інтелігентних
атлетів, перегріваючи навалою своїх тіл
найкращі польові кулемети. І чому тепер, говорячи з українцем, предки якого опинилися між німцями
і русскими, вони розпитують не про кров, бруд і шал, а про аристократичну русску культуру, властиво про
її символи. Мене ж
запросили розповісти про українську
помаранчеву революцію. Тепер тим хлопцям по сорок. Цілком може бути, що визначальні світоглядні знання залишилися такими, якими були сформовані у щасливій юності. Тож у скрутну годину розраховувати на поміч і розуміння арійських батальйонів не варто. Свій український шанс вони проґавили. Для ілюстрації
використано знимку Юрка Дячишина 21.11.2024 |