|
|
![]() Євген ЯкуновЯкий світопорядок готують нам Сі, Пу і Мо?У квітні 2024 року я писав про китайський
погляд на сучасну геополітику, який грунтується на теорії "геоцивілізацій". Сьогодні, у
світлі саміту ШОС і прагнень Сі Цзіньпіна,
Нарендра Моді і путіна утворити якийсь "новий", світовий порядок, самий час нагадати про неї. *** ...У Піднебесній ніколи не вживали формули “національна держава” стосовно
Китаю. А останнім часом в риториці
Сі Цзіньпіна зникли згадки й про державу соціалізму. ЇЇ замінила теза про
“китайську цивілізацію”,
яка то ототожнюється з державою, то зухвало вихлюпується за межі її кордонів. Спокусливу ідею множинності цивілізацій на Землі тривалий час розкручує велика група китайських філософів. Найбільш впливовим з них є професор Пекінського університету Жуань Вей. Йому й належить таке поняття
як “геоцивілізація”. Філософу 70 років. Докторську ступінь він захистив
в Едінбурзькому університеті.
Потім був Гарвард, професорство у Кембріджі. І повернення до Китаю. Те, що пропонує Жуань
Вей, ламає усталену систему
стосунків у світі. Принаймні її філософське
підгрунтя. * * * Що ж воно таке “геоцивілізація”?
Ось деякі тези філософа: 1. Треба
забути, що світ поділяється на «цивілізацію і варварів», і далі жити за формулою “культура і культура”, “цивілізація і цивілізація”. 2. Західні теорії множинних локальних цивілізацій (Шпенглер, Тойнбі, Хантінгтон) не можуть пояснити, до якої з них належать,
скажімо Японія. До якої - Ізраїль, Австралія. Тому Жуань Вей пропонує не звертати уваги на такі маркери,
як ступінь свободи економіки, стосунки людини й влади, релігія і суспільна мораль — вони
є другорядними. Головне — так звана “географічна доля”. 3. Власне кажучи, у китайців поняття “цивілізація” має інше походження ніж європецське. Ієрогліф “юань” в терміні “діюань веньмін” (“геоцивілізація”), можна прочитати як -”невідворотна
доля”, “боже провидіння” тощо. Якщо говорити прямим текстом, це
значить, що кожен народ раз
і назавжди прикутий кайданками ідентичності до “материнської геоцивілізації” і приречений вічно перебувати в її орбіті. 4. Історична доля, на думку Жуань
Вея, минуле й майбутнє
народу напряму залежить від того, “хто твій сусіда”. «Близкий сусіда кращий за далекого
родича”, цитує філософ китайську мідрість. “Сусідство” в традиційній китайській культурі — категорія недругорядна. Конфуціанство за пріоритетами
ставить його на друге місце
після сім’ї. І вже за ним за важливістю йдуть стосунки з владою і державою. Сусіди — це “не зовсім” чужаки, хоча й “не зовсім” свої. Їх стосунки
можуть варіюватися від любові до ненависті,
від дружби — до війни. Єдине, що
є безваріантним — їх “неминучість”, “неусувність”, “непозбувність”. Сусідство — попри всі історичні й світоглядні катаклізми, лишається незмінним. Це — твоя географічна доля. А отже, стосунки з сусідніми країнами, на думку Жуань Вея, не можуть будуватися державою довільно, за
одним лише бажанням еліти чи народу, або згідно з державною ідеологією. Але - тільки враховуючи інтереси сусідів. 5. В уявленні китайців сусідство - це певна ідентичність, яка окреслює коло “зовнішніх” кордонів нашого світу. Те, що перебуває
за цими кордонами — чуже й вороже, те, що перебуває в рамках - спільне. «Геоцивілізацію, пише філософ, - можна розглядати як геоісторичну спільноту однієї географічної долі... із схожою історичною
пам’яттю, більше за те, як економічно й політично цілісний геоорганізм (єдине “тіло”). 6. Що з цього випливає?
А те, що сусідні народи, нації чи культури,
які тривалий час проживають на спільній території, зумовленій географічною долею, не можуть уникнути співробітництва одне з одним. А через співробітництво
і протистояння “світові за парканом” — вимушене й невідворотне — об’єднуються в геоцивілізацію. 7.“Геоцивілізаційний”
світ, уточнює китайський філософ, звичайно, побудований не з самих лише цивілізацій, поряд з ними існують безліч слабших культурних форм. Але всі вони тяжіють до більш сильних, маючи спільний “культурний ген”, і зрештою, або асимілюються
останніми, або перебувають у стосунках “материнсько-дочірньої спільноти”. 8.Для підтвердження своїх ідей Жуань Вей “витягнув” з китайського минулого (VI - початок V с. до н. е. ) концепцію
так званих “п’яти встановлених підпорядкувань”, яка
обгрунтовувала розширення зони впливу китайської
культури і встановлювала території “необхідного підпорядкування” за межами власне
китайських земель, які були населені (з китайської точки зору)
“варварами”. Саме так і створювався оплот китайської цивілізації — китайська імперія, коли, згідно з китайською історичною міфологією, правителі кількох ворогуючих національних державних утворень “добровільно відмовилися” від державної незалежності і віддали владу “центру”, створивши
вертикальну імперію-цивілізацію,
як найбільш досконалий захист від “варварського
світу”. Жуань Вей натякає, що такий
досвід імперського будівництва буде корисним і іншим культурам. 9. Критики Жуань Вея сумніваються в тому, що саме зачарування
високою культурою Піднебесної
є справжньою причиною перетворення
її в геокультуру. Справжня причина — це потужна економіка
і могутня армія, які дозволяють державі ультимативно натякати:
ми, мовляв, готові виявити лояльність до сусідів, але за однієї умови: ви демонстративно афішуватимете близкість до нас за
“культурним геном”. А якщо хтось ці
натяки не розуміє? А тоді вас змусять до “генетичної близькості”. Дослідники політики сучасного Китаю помітили, що в офіційних документах (а головне - в філософських
трактатах китайських учених)
все частіше звучить розчарування даоською максимою: “м’яке перемагає тверде”. За новітньою китайською ідеологією, “м’яка сила” привабливої китайської культури має спиратися
на “жорстку силу” економічних,
політичних і військових аргументів китайської держави. Наразі Китай у собі таку "жорстку силу" відчуває. * * * Одразу скажу, що знайомство з теорією Жуань Вея було доволі побіжним,
знавці китайської мови й культури мене виправлять. *** Щодо України. Вона знаходиться на лінії дотику Західної
цивілізації і Східної, і торік, я вважав, що китайські політики
ще не визначилися для себе,
чи є вона Європейською чи разом з росією тяжіє до якоїсь з азійських. Але сьогодні можу передбачити,
що з точки зору китайця, навіть освіченого, культурно українець майже нічим не відрізняється від росіянина. У нас одна ортодоксальна віра,
одна кирилична абетка, давня історія описується
одним і тим самим літописом.
Там, де ми бачимо ментальну
прірву між нами і росіянами, китайці бачать тимчасові розбіжності сусідів, які посварилися через якусь дрібничку.. І звідси — тривожний для нас висновок: оскільки ми і росія належимо до однієї геоцивілізації і приречені бути “сусідами на віки”, то іншого виходу ніж змиритися
і “жити в дружбі” не маємо. Тобто — нам варто не комизитися, а повертатися у “материнське лоно рускова міра”. Однак, для китайців тут не все так однозначно. Бо
в українців є й інші “одвічні сусіди” - “геоцивілізація” Західної Європи, з якої Україна почерпнула головну базу своєї високої культури.
І ця цивілізація так само приречена на сусідство з нами . А ми — з нею. 2 09 2025 |