повернутися Ї: дискусія

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Юрій Романенко

Що нам робити з олігархами:
рецепт національного відродження України

У чому плюс Януковича? Він зруйнував пострадянську Україну і залишить після себе одні уламки в якості будівельного матеріалу для повної модернізації країни. Тепер потрібно, щоб у нас вистачило розуму використовувати кращі національні якості для запуску такої модернізації.

Простіше кажучи, зараз потрібно концентруватися не так на неминучому, як на можливому. Режим Януковича неминуче впаде, оскільки загнав себе в кут і корупцією знекровив країну. Тому потрібно дивитися далі ніж поточна ситуація, яка є динамічною, але цілком зрозумілою. Важливо не упустити можливостей, які будуть з'являтися в цій швидкоплинній динаміці подій.

Нашою метою має бути набуття країною суб'єктності, де кожен знаходиться на своєму місці, де є баланс інтересів, соціальні ліфти, середовище, яке стимулює розвиток і конкуренція, де мільйони воль сплітаються в колективну могутню волю через інститути держави, яка облаштовує простір навколо себе і є творчою.

Як писав американський дипломат Джек Метлок у книзі «Ілюзії наддержав»: «Найважливішим елементом могутності держави є міцна політика всередині країни. Мова йде не про одностайність, а про такий політичному процес, який дозволяє досягти необхідних цілей за допомогою поєднання суперництва і співпраці».

З цієї точки зору, нам дуже важливо відійти від ситуації лобового і тотального соціального конфлікту. Для цього рушійні сили революції повинні розуміти мотиви всіх соціальних груп. Робота з цими мотивами, їх розуміння - є один з ключових чинників встановлення нового політичного режиму.

У цьому контексті, одним з ключових завдань є робота з мотиваціями олігархів. Як ми бачимо, протягом двох з половиною місяців опозиція так і не змогла чітко окреслити суть угоди з олігархами, що, своєю чергою, поставило під питання перемогу Майдану. Олігархи не певні свого майбутнього, що змушує їх коливатися між пресингом Майдану і тиском Януковича.

 

Чому не можна забрати в олігархів все?

Тому що вони глибоко інкорпоровані у світову та економічну систему. Припустимо, легко забрати «Азовсталь», але Ахметов через суд в Лондоні за допомогою якогось мінораторного акціонера блокує всі транзакції підприємства. І воно взагалі не здатне буде працювати на світовому ринку. У результаті, держава отримає постійні витрати у вигляді витрат на бюджетників, інфраструктуру, а розпорядитися націоналізованою власністю не може. Це відразу поставить новий режим перед глибокою кризою, яку, враховуючи слабкість економічної бази, він може просто не пережити. До речі, саме тому більшовики почавши практику НЕПу дуже швидко прийшли до впровадження концесій, що дозволило повернутися на світовий ринок і отримувати необхідні ресурси для модернізації економіки. Тому важливо уникнути таких очевидних, але фатальних помилок.

Звідси, необхідно розуміти, що олігархи повинні мати мотив не пручатися новому режиму. Хоча б частина з них - і тоді буде гарантована перемога малою кров'ю. Потрібно подумати про них, щоб піти до встановлення нового порядку в країні шляхом найменшого опору.

Взагалі, потрібно використовувати всі інструменти зниження опору тих чи інших соціальних груп новому режиму, які повинні знайти своє місце у рамках цього нового режиму.

Мир і стабільність в країні є результатом бачення картини майбутнього, де кожен себе знаходить. Або, як мінімум, більшість знаходить своє місце. Немає такої картини = немає майбутнього = немає країни.

 

Суть угоди з великим капіталом повинна виглядати так:

Нас не цікавлять їхні активи, ми створимо кілька нових кластерів в економіці, які годуватимуть лояльний до нас бізнес. Для нас пріоритетом є влада і історія, а не гроші.

Ми повинні різко збільшити ефективність держави, щоб вона могла повноцінно виконувати свої функції: захищати і розвивати наш соціум.

Це вимагає відділення держави від великого бізнесу настільки, наскільки це дозволить їй здійснювати збалансовану політику.

Це означає, що великий бізнес буде грати за загальними правилами, які держава буде змушувати виконувати всіх.

Відносини з великим бізнесом будуватимуться за формулою «є податки - є власність, немає податків - немає власності».

Той, хто дотримується правил, захищатиметься державою, порушник буде нещадно переслідуватися, оскільки будь-яка спроба повернення до старих практик буде нести з собою загрози скочування в хаос.

Держава зацікавлена ​​в тому, щоб країна перетворилася на «тиху гавань», привабливу для капіталу і буде всіляко заохочувати його залучення.

Держава забезпечуватиме підтримку великого капіталу на зовнішніх ринках, розраховуючи, що такий союз буде всіляко зміцнювати всі зацікавлені сторони.

Ми створимо нове покоління політичної еліти, який продовжить нашу справу через 20 років. Воно формуватиметься з огляду на талант і заслуги перед суспільством.

Ми створимо тіньові центри прийняття рішення, які дозволять нівелювати негативні наслідки публічної політики, а також вберігати реальних полісімейкерів від впливу зовнішніх гравців. Це забезпечить спадкоємність, керованість, передбачуваність і, в довгостроковій перспективі, стабільність політики держави.

Як ми бачимо, обидві сторони (держава і олігархи) мають мотивації, які підштовхують до взаємовигідного співробітництва. Звичайно ж, хтось залишиться за бортом. І, можливо, цей хтось має сьогодні дуже високі позиції. Це неминучий наслідок політичної боротьби.

Однак при наведенні порядку необхідно виходити з того, що ніяких масових розстрілів бути не повинно. Жорстокість до ворогів режиму повинна бути показовою, одиничною, раціональною, конвертованою в реальні позиції держави, такою, що збільшує ресурси цього ж режиму.

Простіше кажучи, краще публічно ліквідувати 10 оскаженілих виродків, щоб налякати репресіями всіх інших, ніж зарити в могилу 20 тис. великих, середніх і малих корупціонерів і потім все життя доводити Human Rights Watch, що ти не Бокасса і в результаті боротися з найрізноманітнішим гемороєм з приводу прав людини.

Є багато форм покарань для тих, хто провинився, які дозволяють використовувати їх з максимальною ефективністю, залишаючи штрафникам їх життя. Тому зайві робочі руки та знання корупціонерів потрібно використовувати для відновлення зруйнованої країни.

Взагалі, потрібно бути розумнішими від суспільства, яке ми хочемз змінити. Інакше, нічого більш значного і розвиненого ми не побудуємо. Тому не можна бігти за натовпом з його інстинктами. Інстинкти заводять у глухий кут. Подивімось на Сирію, як приклад подібної поведінки.

Таким чином, дії з наведення порядку повинні грунтуватися на мотиваціях соціальних груп, в даному випадку, великого капіталу і нової держави, яка спиратиметься на коаліцію середнього класу і частини бюджетників, жорстких і точкових покараннях, і чітких правилах гри, вигідних соціальній базі режиму, олігархам і зовнішнім гравцям. Стабілізація України повинна бути вигідною якщо не всім, то більшості суб'єктів.

 

Звідси випливає рецепт національного відродження :

Отже, ми знаємо що в рік з бюджету розкрадається близько 20 мільярдів доларів. Негативне сальдо платіжного балансу близько 12 мільярдів на рік.

Рецепт оздоровлення національної економіки простий. Викидаємо з розпилу бюджету всіх кровососів. Отримуємо профіцит сальдо платіжного балансу 8000000000 доларів.

Вивільнені кошти направляємо на:

а ) підтримку Пенсійного фонду, куди можуть впасти надходження, якщо знизити податки для бізнесу;

б) модернізаційні проекти, які дадуть роботу кілька сотням тисячам осіб (і знову-таки збільшать надходження до бюджету);

в) закриваємо борги, щоб не переплачувати за відсотками.

Розмова з олігархами, як ми вже зазначили вище, проста: є податки - є власність, немає податків - немає власності.

Хто не приймає ці правила гри, той опиняється поза грою, а власність того, хто опиняється поза грою - націоналізується, рахунки за кордоном на вимогу держави - блокуються і повертаються в країну. Повернуті гроші спрямовуємо див. пункт а, б, с.

Підсумок. Нам не потрібно буде вимолювати якісь там знижки на газ, преференції і так далі. Ми маємо гроші і купуємо те, що нам потрібно для розвитку національної економіки. Ми отримуємо внутрішні ресурси, які можна кидати на модернізацію країни, ми стабілізуємо відносини з зовнішніми партнерами, відходимо від внутрішнього конфлікту, який тільки поглинає наші ресурси.

 

Ресурс  "Хвиля"

http://hvylya.org/

 





 

Яндекс.Метрика