повернутися Ї: кордон

Шістьма рядами у Європу

Мар'яна П'ЄЦУХ

Поступ 21 листопада 2002 р. http://postup.brama.com

Громадяни України та Польщі отримали ще одну можливість частіше відвідувати один одного. Хоч і з наступного року українцям загрожує ускладнення перетину кордону через візовий режим, наразі як українська, так і польська сторони намагаються цей процес максимально спростити. Учора в селі Смільниця Старосамбірського району офіційно відкрили четвертий на територій Львівської області автомобільний пропускний пункт у Європу через Польщу.

Представники влади Львівщини, а також польського Підкарпатського воєводства визнали велику актуальність події. Перший заступник голови Львівської облдержадміністрації Олександр Сендега оцінив відкриття Смільницького пропускного пункту як дуже важливий крок у транскордонному міжнародному співробітництві. Особливе значення, на думку Сендеги, він матиме на етапі входження Польщі до Євросоюзу й аналогічного прагнення України. "Цей перехід також є особливо важливим для прилеглих районів, зокрема, Самбірщини та Турківщини, на які ми покладаємо великі надії в розвитку туризму завдяки їхнім природнім і рекреаційним ресурсам", -- зазначив перший заступник. Окрім того, вагомою перевагою Смільницького пропускного пункту для українців є скорочення шляху майже на сто кілометрів до Словаччини, до якої раніше доводилось добиратись через пункт Шегині. Як зазначив голова Старосамбірської райдержадміністрації Михайло Дмитрук, через рік завдяки новому пропускному пункту бюджет району може збагатитися в два рази.

Позицію Польщі виклав Підкарпатський воєвода Здіслав Сєвєрський. За його словами, крім нових туристичних можливостей та збільшення в'їзду поляків до України, відкриття нового аж шестирядного автомобільного пропускного пункту, насамперед, розширить бізнесові регіональні зв'язки.

Української сторони до відкриття пропускного пункту була готова ще кілька років тому, вклавши в реалізацію цієї ідеї один мільйон гривень. Мешканці прилеглих районів із нетерпінням очікували, коли ж нарешті і Польща збудує свою частину пункту. Хоча й узгодження з українським Кабміном відбувалося у пришвидшеному темпі, бо, очікуючи зміни уряду, ініціатори створення пропускного пункту боялись, що процес відкриття може затягнутися на тривалий час. Поляки, вклавши десять мільйонів євро, за півроку все-таки збудували свою частину, але на офіційне відкриття усього доробити не встигли. Хоча робочий процес на Смільниці мав би розпочатися лише сьогодні, уже вчора з Польщі через село в'їхало в Україну десять машин, з нашого боку -- дві.

До травня наступного року новий пропускний пункт працюватиме не на повну силу. За день з дев'ятої ранку до сьомої вечора планують обслуговувати по 250 машин з обох сторін. За словами начальника галицької митниці Миколи Салагора, вже навесні завдяки введенню системи спільного огляду (поки що поляки й українці здійснюватимуть перевірку окремо) можна сподіватись, що за добу буде пропущено загалом чотири тисячі транспортних засобів вагою до двох з половиною тонн. А якщо буде відповідне економічне обґрунтування, то обсяги будуть збільшуватись. Зокрема, начальник львівської митниці бачить у недалекому майбутньому Смільницький пропускний пункт одним із найпотужніших в Україні.

Хоч і Львівщина, за словами заступника львівського губернатора Олександра Сендеги, не відчуває гострої потреби у відкритті нових пропускних пунктів, за два роки Старосамбірщина, можливо, матиме ще один у селі Нижанковичі. "Польща вступає до Євросоюзу, однак ми не намагаємося бути закритими для України, а навпаки -- все більше і більше будемо відкритішими", -- заявив Підкарпатський воєвода Здіслав Сєвєрський.