повернутися Ї: кордон

Безхмарний експеримент
Митники обіцяють спростити в’їзд і виїзд із Польщі

Ірина ЄГОРОВА, «День»
№84 18.05.2004 «День»

Перевірити реалізацію на практиці домовленостей, яких митні служби України та Польщі досягли в квітні у Варшаві, як діє нове митне законодавство на кордоні Євросоюзу — таку мету поставили собі митники двох країн під час робочої зустрічі в міжнародному автомобільному митному пункті пропуску «Краковець-Корчова». На попередній зустрічі, як відомо, було домовлено обмінюватися статистикою та надавати українській стороні експортну декларацію з оформлення вантажів, які перетинають кордон, щоб скоротити час контрольного огляду, проте забезпечити чітке оподаткування товарів. Ще одна зустріч відбулася 30 квітня в Корчовій, на якій начальник Західної регіональної митниці Тарас Козак та директор Митної палати в Перемишлі Марек Коханя підписали угоду про порозуміння при перетині польського кордону, якою передбачено мінімальну кількість вантажних автомобілів, що повинні перейти за одну зміну через один перехід.

Через переходи Ягодин-Дорогуск за зміну повинні пройти 150 вантажівок, Рава-Руська—Гребінне — 100, Краківець—Корчова — 180 і Шегині—Медика — 100 автомобілів. Загалом через ці пункти пропуску за одну зміну повинні пройти не менше 530, а за добу — 1060 автомобілів.

За словами Тараса Козака, пропускну спроможність цих пунктів пропуску буде збільшено, оскільки вводяться додаткові смуги для пропуску автомобілів. Угода передбачає відповідальність обох сторін за затримку автомобілів на кордоні.

Що ж стосується останньої зустрічі в МАПП «Краковець-Корчова», то на брифінгу голова Державної митної служби України Микола Каленський сказав журналістам: «Ми зустрічалися напередодні вступу Польщі в Євросоюз, і нас турбувало питання, щоб після 1 травня на українсько-польському кордоні був спокій, порядок, не було черг, митники обох держав виконували свої функції. Не заперечую, що в перші дні деякі труднощі виникали, але ми переконалися — домовленості діють і варто нарощувати позитивні зрушення».

Вєслав Чижович, міністр фінансів Республіки Польща (а в Польщі митниця підлягає саме цьому відомству) в свою чергу додав: «Я хотів би подякувати своїм українським колегам за те, що співпраця наша діє не на словах, а на ділі. Митники швидко вирішують різноманітні питання, і напруги, яку ми чекали й побоювалися, немає. Зникли великі черги, однак ще є проблеми (організаційні, інвестиційні) які потрібно владнати. Проте сьогодні ми можемо сказати: кордони, які формально мають роз’єднувати, нас зближують, об’єднують. І ми прийшли до висновку, що потрібно відкривати якомога більше пограничних переходів, причому різного рангу. Контрабанда була, є і буде, і ми маємо стояти у неї на перепоні, однак є бізнесмени, і головна наша задача — сприяти вільній чесній конкуренції, слідкувати, щоб поповнювалася державна казна завдяки митному оподаткуванню».

Цього року, як повідомили на брифінгу, є намір розпочати реконструкцію двох великих митних переходів в Ягодині та Раві-Руській, причому без призупинення руху. Вже закінчені всі процедури тендерного характеру й підготовлена проектна та кошторисна документація, вартість реконструкції кожного переходу — приблизно шість—сім мільйонів євро. Є в найближчих планах і відкриття двох малих пунктів пропуску на польсько-українському кордоні, розробляється так звана стратегія малих пропускних пунктів, які мають діяти на кордоні й позбавити кордон черг.

Як зазначалося на зустрічі, найпрогресивніша форма митного контролю — це спільна, що дає можливість економити час при проведенні всіх процедур митного й пограничного контролю. І це була мрія Євросоюзу — здійснити таку діяльність на польсько-українському кордоні. Однак мало хто вірив, що можна таке швидко й якісно запровадити. Спільне використання пункту пропуску Кросценко—Смільниця митниками та прикордонниками засвідчило, що експеримент дав позитивні результати й треба йти далі.

Вступ Польщі до ЄС вніс корективи в діяльність митників. Дійшли до висновку, що окрема смуга для громадян країн-членів Євросоюзу практично незаповнена й можна використовувати її і для всіх решти, що значно прискорить час перетину кордону. Відмовились митники обох країн і від попередніх повідомлень і попередніх декларацій, що ускладнювало життя підприємцям і завдавало клопотів працівникам митниці. Виявилося й те, що умови Євросоюзу є в деяких пунктах менш жорстокими, ніж було до цього на польсько-українському кордоні.