повернутися Ї: кордон

Східний кордон майже під контролем

Єнджей Бєлєцкі з Брюсселя

Rzeczpospolita, 04.06.02, Nr 128

Польща практично переконала Брюссель у щільності східного кордону. – На 99% ми надішлемо Раді ЕС у середині червня рекомендацію завершити переговори про співпрацю у галузі юстиції та внутрішніх справ, – сказали нам учора експерти комісії. Тоді на столі переговорів залишаться лише чотири теми для розмов.

Успіх подвійний. Після осягнення ультраправими низки успіхів у кількох країнах "15", в тому числі у Франції, Голландії, Данії, Австрії та Італії, Брюссель з подвоєною увагою перевіряє виконання зобов'язань щодо щільности кордонів, безпеки громадян, боротьби з нелегальною еміґрацією. Жодна країна-кандидатка не має прецінь пильнувати настільки довгий відтинок майбутнього зовнішнього кордону спільноти [як Польща]: близько 1100 км сусідства з Україною, Білоруссю та Росією.

Всерйоз від лютого

Службовці Комісії визнають, що польське керівництво лише від лютого серйозно поставилося до цієї частини переговорів. – З цієї миті ми почали отримувати з Варшави досконалі інформації. Інші кандидатки робили це значно раніше. Тому окрім Словаччини й Латвії усі країни, які прагнуть вступити до ЕС у 2004 році, уже закінчили переговори щодо цієї проблеми, а Братислава й Риґа зроблять це 11 червня, – кажуть експерти Союзу.

Польщі не вистачить на це часу, хоча саме таким був первісний план наших партнерів на переговорах. Країнам "15" треба буде кілька тижнів, аби прийняти пропозиції Комісії. Попри все дуже правдоподібно, що Рада прислухається до вказівок Комісії, і Польща завершить переговори щодо цього питання під час наступного раунду розмов 31 липня.

Це ще треба узгодити

Аби переконати країни "15", Комісія хоче запнути на останній ґудзик свої рекомендації. Залишилося уточнити три питання:

  • Яким чином бюджетні скорочення вплинуть на урядові плани ущільнення східного кордону. Польща задекларувала, що до 2006 року 3,1 тис. рекрутів замінять 5,3 тис. фахових прикордонників. Однак на загальну лічбу 18 009 місць вояків Прикордонних Військ, 5977 залишаються вакантними. Комісія також повинна зрозуміти, коли й за які кошти будуть збудовані нові прикордонні переходи та закуплене обладнання для патрулювання. Уряд планує витратити на це 47 млн. евро, але поки що не відомо, звідки їх узяти. На думку ЕК найгірше становище на кордоні з Калінінґрадом, де наші органи влади значною мірою покладаються на контроль кордону з боку росіян. Але й тут, визнають експерти Союзу, становище "аж ніяк не гірше, аніж у Марселі, на узбережжі Іспанії та Італії", відомими контрабандою нелегальних еміґрантів.
  • Боротьба з економічною злочинністю, насамперед з відмиванням брудних грошей і корупцією. Брюссель із неспокоєм зауважує, що досі не затримано жодної особи за звинуваченням у злочинах, пов'язаних із підозрілими джерелами фінансування. ЕК також побоюється, що польські суди не готові до винесення вироків у таких складних справах. Інша проблема – відсутність норм про кримінальну відповідальність юридичних осіб, що необхідно, аби забезпечити фінансові інтереси Союзу в Польщі.
  • Здатність митних служб до співпраці з подібними установами у країнах "15". Брюссель побоюється, що після реструктуризації Головне Митне Управління не зможе адекватно оцінювати ризик і протидіяти контрабанді. Тимчасом Польща уже через півтора року муситиме від імені усього ЕС збирати мито, сільськогосподарські акцизи та інші виплати на східному кордоні, на летовищах і у портах.

Контроль на Одрі залишиться

Окрім уточнених зобов'язань Польщі щодо цих питань Брюссель також заспокоєний думкою, що до 2007-2009 року контроль за індивідуальним рухом на кордоні між Польщею та рештою розширеної спільноти залишиться. Підставою є потребу у розбудові нової, ширшої системи даних про осіб, які перетинають зовнішні кордони Союзу (т.зв. SIS 2). Однак, ще важливіше, аби зміцніла довіра старих членів Союзу до нових, а у випадку Польщі – насамперед схвалення з боку Німеччини. Інший "заспокійливий" маневр Брюсселю – пропозиція створити "европейські прикордонні сили", які б допомагали національним підрозділам. Цей проєкт поки що знаходиться у пелюшках, і невідомо, коли б він мав набути чинности, але сама думка про те, що безпека Союзу не залежатиме лише від вправности виключно латиських чи словацьких прикордонників, тішить громадян "15".

Якщо очікування Комісії сповняться, Польща уже не матиме жодних заборгованостей порівняно з провідними країнами-кандидатками, а після літніх канікул нам залишиться завершити чотири з тридцяти питань переговорів: сільське господарство, реґіональна політика, бюджет і політика конкуренції.

Переклав Андрій Павлишин