повернутися Ї: кордон

Біла смуга, чорна смуга...

Сергій СОЛОДКИЙ, «День»
День, №169, 22 вересня 2004

НАТО відзначає успіхи у військовій співпраці з Україною. Поодинокі побоювання, нібито Альянс відвернеться від Києва через внесені недавно правки до Воєнної доктрини, не підтверджуються. Доказом чому стало учорашнє засідання представників України та Північноатлантичного альянсу. Хоч у партнерстві Києва й Брюсселя «вималювалася» нова проблема – цього разу авіаційна.

ІСТОРИЧНІ СИГНАЛИ

«Це історична подія і важливий сигнал», – так оцінив учорашнє засідання Військового комітету Україна – НАТО генерал Альянсу Харальд Куят. Історичність зустрічі полягала в тому, що переговори подібного роду у Києві відбувалися вперше. Досі, нагадав натовський представник, вони проходили лише в Брюсселі. «Це була не рядова зустріч, під час якої ми просто обмінювалися люб’язностями. Ми мали справжню робочу зустріч, на якій порушувалися найбільш актуальні питання», – зазначив Куят. За його словами, переговори були «успішними, тому що ми отримали велику кількість інформації з українського боку». Генерал Альянсу повідомив, що під час засідання було заслухано проміжний звіт про виконання робочого плану Військового комітету Україна – НАТО на 2004 рік. «Цей звіт був чесний, відвертий і насичений фактами. Тож, ми дуже схвально поставилися до всієї інформації», – підкреслив Куят. Він також поінформував, що сторони обговорили проект робочого плану на наступний рік, який має бути доопрацьований для схвалення під час зустрічі начальників генеральних штабів країн – членів НАТО і України 16 листопада. «Ми обговорили уроки, які нам ще треба винести і з яких треба зробити певні висновки», – зауважив генерал.

Одне з основних питань, яке піднімалося на переговорах, стосувалося реформування Збройних сил України. Представник НАТО, зауваживши на складності реалізації поставленого завдання, поставився досить схвально щодо «реформаторських» процесів в українській армії. «Ми можемо підкреслити, що довгостроковий план реформ є здоровим. Ми бачимо, що відбувається у плані реструктуризації військового бюджету, як гроші, які здебільшого йшли на поточні витрати, на утримання Збройних сил, поступово переспрямовуються на підготовку вояків, на закупівлю сучасних систем озброєння», – поділився своїми враженнями Харальд Куят. На його переконання, «це саме той шлях, який пройшли збройні сили всіх країн Заходу». «Процес є складним, болючим, але справа, заради якої це робиться, є правильною», – відзначив генерал. Він пообіцяв, що Альянс і надалі готовий надавати Україні підтримку в цьому плані, зауваживши, що процес реформ «потребує підтримки всього українського суспільства – пересічних громадян, парламенту, уряду».

НАСАМПЕРЕД – ЛІТАКИ

У відносинах України й НАТО, утім, з’явилася проблема, яка потребує негайного вирішення. Саме зараз опинилася під загрозою зриву співпраця Києва й Брюсселя в питанні авіаперевезень. Як відомо, Альянс використовував українські «Руслани» для транспортування своїх вантажів. Однак нещодавно з’явилася інформація, що НАТО вирішило не залучати Україну до здійснення стратегічних авіаперевезень унаслідок недавніх арештів наших літаків за кордоном. Генеральний конструктор авіаційного науково-технічного комплексу (АНТК) імені Антонова Петро Балабуєв нещодавно повідомив, що НАТО вирішило поки що не використовувати українську авіатехніку до врегулювання ситуації навколо арештів «Русланів». Нагадаємо, що рішення Стокгольмського арбітражного суду за позовом кіпрської компанії «ТМР Енерджі» з приводу боргу України в $41 млн. визнали США, Канада, Франція, Німеччина, Італія, Бельгія, Нідерланди й Ізраїль. До судового рішення з червня 2003 року один «Руслан» залишається в Канаді. Другий такий само літак було арештовано 18 серпня цього року в Бельгії.

«Жодного офіційного рішення про припинення співпраці з Україною в питанні авіаперевезень НАТО не ухвалювало», – про це вчора заявив «Дню» речник Альянсу Джеймс АППАТУРАЙ . Хоч він зазначив, що у зв’язку з останніми труднощами, пов’язаними з арештами, може бути призупинено використання українських літаків для здійснення авіаперевезень. Пан Аппатурай розповів, що Україна не була «ексклюзивним» перевізником Альянсу, оскільки організація співпрацювала з авіаційними компаніями інших держав. Однак, він наголосив, що НАТО не ставить питання про те, щоб не використовувати українські літаки взагалі. Цілком очевидно, що Альянсу неприємна сама по собі ситуація з арештами, оскільки вона кидає тінь на співробітництво двох сторін в цілому. Від вирішення старої авіапроблеми» залежить репутація як України, так і НАТО, яке розраховувало, що Україна виправдає наданий кредит довіри.

Поки що цей кредит, схоже, не вичерпано. Делегація представників Альянсу і генерал Харальд Куят відвідали позавчора АНТК імені Антонова. Як повідомив «Дню» директор Центру інформації та документації НАТО в Україні Мішель ДЮРЕ , військовим делегатам були продемонстровані сучасні українські літаки. «Представники НАТО були дуже вражені побаченим», – зауважив він. Позитивна реакція з боку Альянсу для Києва сьогодні особливо важлива. Наступний крок – за Україною...