повернутися Ї: наша позиція

21 листопада 2008 року

ЗАЯВА
Українського клубу

За підсумками серії круглих столів на тему політичної відповідальності за політичну кризу 2008 року, Правління Українського клубу заявляє:

Експерти Українського клубу, ретельно проаналізувавши причини системної політичної кризи в Україні, запропонували низку проектів рішень.

Причини системної політичної кризи в країні наступні:

1. Незбалансованість влади в Україні як результат непродуманої Конституційної реформи зразка 2004 року. «У Конституції є посада, з якої можна воювати з Президентом» (Лесь Качковський). За влучним висловом Мирослава Пітцика «В Україні сьогодні Президент займається виконавчою владою, виконавча влада – бізнесом, бізнес – політикою».

2. Недосконалість виборчої системи, що зумовлена відсутністю прозоро фінансованих, демократичних, з внутрішньою політичною конкуренцією, відповідальних перед суспільством політичних партій та відсутністю свідомого громадянського суспільства. «Виборці мають платити податки, виборці мають бути власниками» (Олексій Усачов), «Перш ніж віддати свій голос, подумай – за що?» (Віктор Дражніков), «Сьогодні український виборець не вірить, але голосує, перекладаючи свою відповідальність на владу. Голосувати має власник» (Лесь Качковський).

3. Безвідповідальність за свою діяльність політичних лідерів та державних діячів. Участь у політичному процесі не обраних виборцем або уповноважених легітимно обраним інститутом влади адміністраторів (працівників апарату) руйнує політичне поле, де діють правила політичної гри та засади європейської політичної культури. Політичні лідери (Президент, Прем’єр-міністр, голова Верховної Ради, керівники парламентських фракцій та політичних партій) не вважають за потрібне пояснювати суспільству та своїм виборцям політичні кроки, адміністративні, кадрові та інші рішення. Ця згубна практика призводить до глибокого непорозуміння між владою і суспільством, між політикумом і виборцем. «Людині треба не думати, а знати» (Ігор Філіпенко).

4. Безвідповідальність політичних сил за свої виборчі програми:

· Проаналізувавши виборчу програму Партії регіонів зразка 2007 року, експерти Українського клубу констатували її невиконання. Малопомітною була і діяльність партії в опозиції. Політичну відповідальність за нереалізацію виборчої програми партії несуть всі без винятку члени фракції та тіньового уряду.

· Проаналізувавши виборчу програму БЮТ зразка 2007 року, експерти Українського клубу констатували її невиконання. Будучи при владі, БЮТ практикує методи опозиції (блокування парламентської трибуни, захоплення судів тощо). Політичну відповідальність за нереалізацію виборчої програми БЮТ несуть всі без винятку члени фракції та уряду. При цьому, експерти Українського клубу відзначають високу якість змістовної частини виборчої програми БЮТ зразка 2007 року. Ідеальним для цієї політичної сили було б формування партійного списку на наступних (позачергових) парламентських виборах з активістів ВМГО «Батьківщина Молода».

· Проаналізувавши виборчу програму НУ-НС зразка 2007 року, експерти Українського клубу констатували її абсолютне невиконання при тому, що ця політична сила має владу в уряді, на місцях, а також свого Президента. Експерти Українського клубу відзначають високу якість змістовної частини виборчої програми НУ-НС зразка 2007 року, при цьому слід зауважити небезпеку, закладену у програмі НУ-НС – чимало конкретних зобов’язань стосуються 2010 року і пов’язані з іменем Президента. Невиконання цих зобов’язань робить маломожливим балотування Президента на другий термін. Політичну відповідальність за нереалізацію виборчої програми НУ-НС несуть всі без винятку члени фракції та уряду. Експерти Українського клубу зазначають, що Президенту Ющенку на чергових (позачергових) парламентських виборах не варто пов’язувати своє ім’я з будь-якою політичною силою, а бути повноцінним главою держави і гарантом чинної Конституції.

5. Безвідповідальність політологів. Невизначеність статусу, тіньовий характер контрактної діяльності, прихованої від суспільства, не сприяє формуванню політологічного ринку України. Політологи заблукали у трьох соснах: науки про політику, поточного коментування, політичної заангажованості. «Політологи мають бути безпартійними» (Олексій Усачов).

6. Безвідповідальність політтехнологів. Суспільство не виробило чітких критеріїв діяльності політтехнологів, вони працюють в тіні і не несуть жодної відповідальності за наслідки своєї діяльності. «Політтехнологи мають бути партійними і нести відповідальність за продукт своєї діяльності як під час виборів, так і після них» (Олексій Усачов).

7. Безвідповідальність власників ЗМІ. Тіньовий характер власності на ЗМІ, превалювання джинси в ЗМІ руйнує ринок ЗМІ та відповідальну перед суспільством професію журналіста.

8. Безвідповідальність соціологічних служб. Відсутність ліцензування діяльності соціологічних служб призводить до зловживань у цій сфері і породжує подвійну соціологію: одну для внутрішнього користування, іншу – як політтехнологію для публіки.

Експерти Українського клубу вважають, що для виходу з системної політичної кризи необхідно:

1. Сформувати Громадську Конституційну Раду, до якої увійдуть громадяни, здатні сформувати і запропонувати суспільству нову Конституцію, яка збалансує систему політичної влади в країні. Члени Громадської Конституційної Ради мають свідомо відмовитись від участі у політичному (виборчому) процесі протягом 10 років. Продуктом роботи Громадської Конституційної Ради має стати текст нової Конституції та механізм її ухвалення.

2. Український політикум має ухвалити Виборчий Кодекс, в якому передбачити:

· Принципи формування та діяльності ЦВК.

· Пропорційну систему виборів на всеукраїнському рівні (відкриті списки, відсутність прохідного бар’єру, відсутність блоків), мажоритарну систему на місцевому рівні.

· Два тури на виборах міських голів.

3. Український політикум має:

· Ухвалити Закон «Про політичну діяльність», в якому передбачити розмежування політичної та адміністративної діяльності в різних інститутах влади – Президент, Кабінет Міністрів, Верховна Рада.

· Реформувати Кабінет Міністрів, скоротивши кількість міністерств до дев’яти та включивши до складу міністерств численні держкомітети, служби, адміністрації та відомства.

· Запровадити стандарт роботи прес-служби та речника для всіх інститутів влади за зразком МЗС.

4. Український політикум має ухвалити Закон «Про політичні партії», в якому чітко визначити критерії формування, функціонування політичних партій, що забезпечують:

· Прозоре фінансування.

· Демократизм (обмеження для лідера партії двома термінами головування, вимогу в разі поразки на виборах подати у відставку), внутрішня політична конкуренція (фракційність, внутріпартійна опозиція).

· Виборча програма політичної партії має відповідати довгостроковій програмі партії і бути юридичним документом.

5. Середовище політологів має сформувати чіткі критерії своєї діяльності, не приховувати політичні контракти, чітко визначитись зі своїм суспільним статусом (не поєднувати непоєднувані речі: партійну, адміністративну, політтехнологічну діяльність з політологічною).

6. Український політикум має ухвалити Закон «Про політтехнологічну діяльність та політичну рекламу», де чітко визначити правила політтехнологічної діяльності в Україні.

7. Український політикум має ухвалити Інформаційний Кодекс, в якому передбачити прозору власність на ЗМІ, прозоре фінансування ЗМІ, унеможливлення джинси, чітке визначення критеріїв професії журналіста.

8. Український політикум має ухвалити Закон «Про діяльність соціологічних служб», де передбачити ліцензування соціологічної діяльності та унеможливлення зловживань у цій сфері.

Український клуб докладе максимум зусиль для того, щоб проекти рішень, запропоновані експертним середовищем, були втілені у життя.

Правління Українського клубу