www.ji-magazine.lviv.ua
Віталій Портніков
Підморожений конфлікт Що чекає Донбас після зустрічі в Парижі
Путін прагне перетворити мінський процес на інструмент руйнування
української державності. Військовий спосіб поки що відклали.
Результати зустрічі нормандської четвірки в Парижі можуть збентежити. Ні
про що конкретне не домовилися, ніяких документів не підписали, навіть спільної
прес-конференції не провели. Петро Порошенко розповів про підсумки зустрічі вже
за межами Єлисейського палацу, Владімір Путін – такий
балакучий після спілкування з Бараком Обамою – цього разу взагалі не вимовив
жодного слова. Виступи на прес-конференції Франсуа Олланда
і Ангели Меркель доводилося мало не розшифровувати.
Тим часом, треба згадати, що було головним завданням зустрічі для сторін.
Для України було важливо добитися скасування сепаратистських виборів на
території самопроголошених республік – ці вибори фактично підривали і робили
безглуздим мінський процес і означали остаточне замороження конфлікту. При
цьому не було ніяких гарантій, що у випадку відмови від врегулювання Владімір Путін надасть перевагу
ескалації військових дій в регіоні перед будівництвом квазі-державності
на окупованих територіях – цілком можливо, що воювати, хай і на локальних
ділянках фронту, дешевше, ніж просто утримувати Донбас.
Для Путіна головною метою переговорів у Парижі було не допустити введення
нових санкцій проти Росії. Вже напередодні зустрічі я писав, що саме
затягування часу – тобто пролонгація терміну виконання мінських угод – стане
головною метою російського президента. Тим актуальнішою стала тема введення
нових санкцій після початку сирійської кампанії Росії.
Стало зрозуміло, що ніякого задоволення від російських дій Захід не
відчуває – і якщо Путін перейде (вірніше – коли перейде) до головної фази свого
сирійського плану, тобто до порятунку режиму президента Башара
Асада – Захід цілком може почати чинити на Москву
економічний тиск. Що в цій ситуації виявляється головною причиною для введення
нових санкцій стосовно Донбасу? Звичайно ж, проведення сепаратистських виборів.
І якщо після зустрічі в Парижі вибори скасують, то це і буде означати відступ Владіміра Путіна від плану демонстрації самостійної
державності на окупованій території і повернення в русло Мінська.
Але, що далі? А далі мінський процес переноситься на 2016 рік – причому у
вкрай незрозумілих формулюваннях. Вибори стають головною подією цього процесу –
але навряд чи діалог про них буде плідним, поки не завершиться остаточне
відведення озброєнь, яке, за словами українського президента, відбуватиметься
41 день. Можна, звичайно, припустити, що в цей час вже пройде діалог в робочих
групах щодо модальності проведення виборів. Однак, у кожному разі, старт такому
діалогу зможе дати тільки зустріч глав зовнішньополітичних відомств у
листопаді. Зовсім не очевидним є порядок денний самого діалогу. У Києві можуть
вважати, що необхідне узгодження умов проведення виборів, – щоб український
парламент зміг прийняти закон про призначення дати їх проведення. У Москві
можуть розраховувати, що спочатку має бути узгоджений окремий український
закон, що регламентує вибори на окупованих територіях і розмовляти потрібно
саме про особливості цього закону. При цьому такі складні питання, як
голосування тимчасово переміщених осіб, присутність іноземних військ, контроль
за кордоном залишатимуться підводними каменями для
дискусії – бо відсутність відповіді на кожне з цих та багатьох инших питань ставить під сумнів легітимність виборів. А при
цьому самі вибори повинні пройти протягом 80 (чи 90?) днів після прийняття
відповідного закону в парламенті (закону про призначення виборів чи окремого
закону про вибори «в окремих районах?») і тільки після цього – після, а не до,
як на цьому раніше наполягали в Москві – почне працювати закон про особливий
статус, в якому – ну, якщо вже бути чесними до кінця – для Путіна немає взагалі
ніякого сенсу, якщо він втратить військовий контроль над територією Донбасу.
Тоді, що означає неузгодженість найважливіших деталей врегулювання? Тільки
одне: час врегулювання продовжується, війна, по суті, заморожується, але
заморожується без набуття окупованими територіями конкретних форм і зрозумілого
статусу. Це – не заморожування, а підморожування конфлікту. І з нього є
сьогодні два виходи, умовно кажучи – гагаузький і придністровський. Варто
нагадати, що на території республіки Молдова, на момент проголошення її
суверенітету, Кремль організував два сепаратистських анклави – республіку
Гагаузія і Придністровську молдавську республіку. Обидва анклави наполягали на
своїй незалежності. Процес врегулювання конфлікту призвів до того, що Гагаузія
повернулася у склад Молдови як територіальна автономія, а Придністров’я – перетворилося
на Придністров’я і існує як самопроголошена республіка донині. При цьому і в
Гагаузії вплив проросійських, антиевропейських сил і досі
доволі відчутний.
Але ще одним важливим результатом зустрічі в Парижі є те, що військове
вирішення конфлікту – тобто дестабілізація в Україні за допомогою відкритої
війни – відходить на задній план і першочерговим завданням Кремля стає
внутрішня дестабілізація нашої країни, в тому числі і з використанням фактора донбаського врегулювання. Як Кремль справиться з цим
завданням і чи здатне українське суспільство протистояти новій тактиці Путіна,
стане зрозуміло вже протягом найближчих тижнів.
|