на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Діана Френсіс, редактор канадського National Post,
старший науковий співробітник Atlantic Council

Переможна стратегія для України

Уявіть собі, що 14 червня Україна запустила свій перший незалежний антикорупційний суд, який почав би розглядати десятки справ, порушених проти різних високопоставлених чиновників.

Уявіть собі, що вже до середини липня кілька олігархів і посадових осіб були засуджені за корупцію, а їх майно конфісковано.

На жаль, обидва попередніх пропозиції - неправда. На 14 червня МВФ встановив дедлайн для створення антикорупційного суду, який Україна проігнорувала. Замість цього президент Петро Порошенко та інші ухиляються від цього, як тільки можуть, намагаючись уникнути реформ до наступних виборів.

Що в свою чергу загрожує їм втратою можливостей. Антикорупційний суд продемонстрував би верховенство права в Україні. МВФ направив би до Києва ще $1 млрд., А Європейський союз - 600 млн. Євро.

Крім того, такий суд зміцнив би віру іноземних інвесторів, які стали б вкладати гроші, допомагаючи відновити українську економіку.

Верховенство права також змусило б олігархів, їх подільників, жертв і чиновників-перевертнів йти на угоду зі слідством, представляючи нові докази скоєних злочинів. Це очистило б систему і призвело до зростання податкових платежів і доходів від конфіскації.

Але такий сценарій виглядає нереалістично. Замість цього олігархи вирішили максимально затягувати реформи, переслідуючи антикорупційних активістів і намагаючись маніпулювати Євросоюзом.

Минулого тижня, наприклад, президент Європейської комісії Жан-Клод Юнкер став автором дипломатичного ляпу, заявивши, що Порошенко переконав його в доцільності створення антикорупційної палати, а не незалежної суду. З тих пір він встиг повернутися до попередньої позиції, але сумніви залишилися.

Наявна судова система явно прогнила, і цілком очевидно, що такий же результат очікував би антикорупційну палату. Станом на липень за останні кілька місяців Національне антикорупційне бюро України передало до судів 75 справ, але розглянуто лише 18 з них: в основному угоди зі слідством за визнанням провини, пов'язані з незначними корупційними схемами. Жоден високопосадовець не був засуджений.

«На переконання НАБУ, Антикорупційні палати [згадані Юнкером] не тільки зазнають невдачі, але і зроблять систему ще гірше», - йдеться в прес-релізі.

Отже, все та ж стара гра триває. Є навіть припущення, що оточення Порошенка вирішивло відмовитися від $1 млрд доларів від МВФ, почасти тому, що все ще можуть розраховувати на обіцяні Євросоюзом 600 мільйонів євро.

Але міжнародне співтовариство повинне зайняти жорстку позицію прямо зараз. Без серйозного примусу, порушники продовжать процвітати і зможуть знову обманювати виборців.

Ось що варто зробити міжнародним організаціям:

1. МВФ не повинен давати ні цента до тих пір, поки не запрацює антикорупційний суд. Можна також розглянути питання про стягнення штрафів за недотримання зобов'язань.

2. Європейський союз не має давати жодного євроцента доти, доки не буде створено антикорупційний суд.

3. ЄС має встановити дедлайн для створення антикорупційного суду і покарати Київ, призупинивши оголошену програму лібералізації візового режиму. «Для цього існують відповідні механізми, - повідомив європейський активіст з боротьбі з корупцією. І це буде найбільшим батогом з усіх можливих. Ніяких грошей і ніякого безвізу .

4. МВФ і Європейський союз мають припинити дозволяти розігрувати себе і мають діяти спільно.

5. Спеціальний представник США в Україні Курт Волкер повинен зажадати створення антикорупційного суду до надання американської допомоги, будь то військова допомога чи якась інша.

Тим часом, антикорупційна поліція і прокурори повинні бути наділені повноваженнями, що дозволяють обходити ситуацію, що склалася: мати можливість пропонувати великі винагороди тим, хто переходить на їхній бік. Вони також повинні пропонувати амністію тим, хто добровільно зізнається в правопорушення і розкриє власні активи і доходи у всьому світі за останні п'ять років, сплативши податки, а також відсотки за ці п'ять років.

Амністія допомогла би прискорити перетворення колишніх радянських сателітів після 1989 року. Кілька років тому я розмовляла з Вацлавом Гавелом в Празі. Відсидівши у в'язниці в якості активіста і ставши згодом президентом, він відмовився від ідеї тюремного ув'язнення гнобителів країни.

«Вони нам потрібні. Вони знають, де знаходяться «ключі». Декотрі з них розумні і знають, як керувати країною, - сказав він. - Помста - непродуктивна».

Це підкреслює єдину виграшну стратегію для України: зовнішні події і тиск у поєднанні з методами освіти повинні змусити еліти почати робити правильні речі.

«Олігархи задоволені Порошенком і заробляють при ньому більше грошей, аніж при [поваленому президентові Вікторі] Януковичі», - каже в інтерв'ю депутат і реформатор Сергій Лещенко. Люди зляться на корупцію, але уряд не звертає на це уваги, вони просто змінюють тему».

Оригінал

21 07 2017

http://nv.ua/ukr/opinion/francis/peremozhna-strategija-dlja-ukrajini-1518347.html