на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Руфіна Базлова, художниця

Орнамент - це код нації,
і білоруський протест має бути увічнений у вишивці

У соцмережах все більшу увагу привертають роботи 30-річної художниці з Білорусі РУФІНИ БАЗЛОВОЇ. Дівчина, яка живе в Празі, зображує протест у стилі орнаментів народної вишивки.

"Апостроф" поспілкувався з художницею, дізнався, скільки часу займає один такий проект, і чому її захопили протестні настрої.

 

- Де ви зараз проживаєте?

- У Празі. Я переїхала до Чехії 12 років тому на навчання і вирішила залишитися - за весь цей час обзавелася контактами, роботою. Спочатку була в Плзені, а потім у Празі. Зараз працюю стенографом-ілюстратором, роблю ляльки і костюми для лялькових вистав. Ще ми з друзями зібрали театральну трупу з трьох осіб "Оселедець під шубою".

- Ваші роботи - це ручна вишивка?

- Мені б дуже хотілося, щоб це було так, але в такому ритмі, я просто не встигаю вишивати. Тому це прототипи для вишивок. Це колаж цифрової графіки та льону. Це, до речі, не перша моя робота в такій техніці. Колись я вишивала комікс на сукню - "Жінокол". Це була така вигадана міфологічна історія про те, як амазонки "плодяться", якщо вони живуть без чоловіків. А зараз я вирішила повернутися до цієї техніки.

Орнамент для мене - це код, мова, національна історія, яка записується таким чином. Я вважаю, що події, які зараз відбуваються, повинні бути записані таким кодом.

- Скільки часу займає така робота? Наприклад, скільки ви робили "Діджеїв"?

- "Діджеїв" робила півдня. За один день я встигла зробити тільки цю роботу. Там деякі моменти повторюються. Коли вони копіюються, робота йде швидше. А ось придумати деталі, щоб це було як орнамент, а не просто фрагменти, складені один за одним - це не так швидко. Працюю в програмі Illustrator.

- А якщо вишивати?

- Ну, "Діджеї" зайняли б 2-3 дні роботи з перервою тільки на сон та їжу. Там, де зображені учасники протесту, які біжать, і ОМОН - десь 3,5 дні, хоча там і небагато червоного.

https://apostrophe.ua/uploads/image/4b7b054c452f931eaafab712e61bf03a.jpg

Фото: facebook.com/rufina.bazlova

- Чому ви вирішили підтримати протест у Білорусі?

- Тому що я вважаю, що зміни повинні вже нарешті прийти. Так сталося, що я завжди була аполітичною. Але я думаю, що ситуація з коронавірусом, економічна обстановка сильно підмочили репутацію глави нашої держави. Колишнього. Тому я вважаю своїм обов'язком висловити свою позицію - і ось зараз я вже не можу відступити, мою позицію всюди видно, мої зображення розлетілися по усіх соцмережах.

- Тобто народ знаходить щось близьке, зрозуміле і "древнє" в ваших роботах?

- Напевно, так. Через те, що техніка поєднує в собі щось традиційне і актуальне.

- Вам би хотілося, щоб ваші роботи зображувалися на скатертинах, білоруських рушниках, сорочках?

(Сміється) Хороше питання. Я думаю, що раз ця ідея звідти вийшла, то було б класно, якби вона туди і повернулася. Це народна історія, проявлена в творчості. Не знаю, чи правильна форма - рушники і скатертини. Але на поясах - цілком може бути.

https://static.apostrophe.ua/uploads/image/17de4c503415f3363a0eb826869c2add.jpg

Фото: facebook.com/rufina.bazlova

 

- Ви поверталися в Білорусь після того, як виїхали звідти?

- Так, намагалася щороку.

- В Україні багато хто заздрить якості життя в Білорусі. Кажуть, що при "бацьку" хороші дороги, смачне згущене молоко, ніхто не краде.

- Серйозно(Сміється). Чужий город завжди дає кращий урожай. Безсумнівно, що все назване там є. Але якою ціною?

- Якщо порівнювати Білорусь і Чехію - в чому відчувається найбільша різниця?

- Вона колосально відчувається в тому, що стосується свободи вияву, мінімальних своїх прав. Пам'ятаю, коли ми лише сюди приїхали, перше, що подумала - а що, так можна?

Наприклад, що стосується мистецтва. Для того щоб зробити виставку в Білорусі, треба багато працювати, відокремити "хороші" ескізи від "поганих", щоб їх оцінили кілька людей. Потрібно довго простояти в черзі на виставку в галерею. І мені весь час здавалося - це дуже довгий процес, я до цього не готова, я до цього ще не доросла. Ми здивувалися, що як тільки приїхали, - хлопці-чехи через три тижні влаштували виставку. Все було по-панківськи, в якомусь підвалі. Але хлопці організували виставку без всяких проблем. Ось, що мене вразило - принцип "я хочу - і я роблю", і мене ніхто не зупинить.

https://static.apostrophe.ua/uploads/image/e83c3968ff59131bbc25ed6fd40a5d4a.jpg

Фото: facebook.com/rufina.bazlova

Сергій Міхалок - фронтмен групи Brutto і колишній лідер групи "Ляпіс Трубецькой" - не дає чіткої відповіді, на чиєму він боці. На вашу думку, це нормально, що творчі люди в Білорусі відмовчуються.

- Мені здається, що це справа кожного з них. Не можу їх судити. Не маю права. Може, у них інші проблеми в житті.

- Як вважаєтечи вийде змістити Лукашенка?

- Не знаю. Дуже хотілося б, напевно. Але легко не буде. Я дуже сподіваюся, що білоруському народу вистачить мужності і сил. Це буде жорсткий бій, дуже. Я не знаю, що може зупинити насильство ОМОНу. Зараз багато людей все ще зомбовані. Вірять, що на протести ходять наркомани і п'яниці, і що це все - порушення правопорядку.

- Які у вас плани на майбутнє?

- Мені б хотілося продовжити працювати в цій техніці. Ці картинки - намітки для більшого проекту. Хотіла б зробити комікс про вибори 2020 року. Можливо, він буде з елементами міфологічного стилю, але точно не документальним.

Дмитро Малишко

13 08 2020

https://apostrophe.ua/ua/article/society/2020-08-13/ornament---eto-kod-natsii-i-belorusskiy-protest-doljen-byit-uvekovechen-v-vyishivke--hudojnitsa-rufina-bazlova/34418