на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Олександр Мотиль, професор політології в Ратґерському університеті, штат Нью-Джерсі, США

Наша постправда

Уявіть собі: я ще пам’ятаю, як у древніх часах — якихось п’ять-десять років тому — слово «наратив» не звучало в розмовах пересічних людей.

Його вживали історики й культурологи, а всі інші здебільшого говорили про інтерпретації, переконання, опінії тощо. А тепер хоч куди глянь — у газетах, на телебаченні, в інтернеті з уст політиків, журналістів, співаків, спортсменівусюди наративи.

Наративи стали повсякденними гегемонами нашого світосприйняттяце свідчить про те, що ми живемо у світі, де немає фактів, правди й об’єктивності. Бо наративце просто розповідь, чиєсь суто суб’єктивне бачення. На противагу інтерпретаціям, переконанням чи опініям, які завжди стосуються чогось поза собою та припускають якусь об’єктивну дійсність, наративи стосуються тільки самих себе. У Трампа свій наратив, у Байдена — свій, у Зеленськогосвій, у Путінасвій. Який наратив кращий, який правдивіший? Жоден. Усі рівні, усі так само добрі чи погані. Отже, у світі стільки само рівновартісних наративів, скільки і людей — приблизно 7,8 млрд.

Живемо у світі постмодерну, де немає правди й неправди, де все рівночасно є фейком і нефейком. У такому світі постправди є тільки три можливі способи існування: або божевілля Фрідріха Ніцше, або всесприймальна пасивність дзен-буддистського монаха з іронічною посмішкою, або гобб­сівський стан природи, у якому постійно точиться боротьба всіх проти всіх за ніщо. Америка вибрала перший і третій шляхи, Європадругий.

Але ми дуже непослідовні постмодерністи. Уперто наполягаємо на існуванні фейків і фактів. Завзято обстоюємо певну політику. Із простих причин. Хоча і вважаємо, що кожен голос вартісний, що ми всі рівні, що в кожного свій наратив, проте ми також знаємо, що зуб таки болить, COVID-19 таки вбиває, Капітолій таки захопили, Донбас таки в руках Путіна. Як Декарт зрозумів, що він є, бо він думає. І ми є. Колись ні його, ні нас не було. Колись нас також не буде.

Тут біда. Ми великі демократи, а факти — не демократичні. Обмежують нашу свободу. Примушують до певних дій. Нібито глухий кут, але є простий вихід, яким усі користуються: голосно-преголосно кричати, що мій суб’єктивний наратив відповідає об’єктивній правді! Ура! А твій, звісно, ні. Ха-ха! І так переходимо з самосуперечності у глухий кут, а з глухого кута в самосуперечність. Як казав Остап Вишня про чухраїнців: «Дивне якесь perpetuum mobile».

Живемо у стані шизофренії. Наративи відповідають нашому бажанню бути максимально вільними, демократичними, відкритими, творити будь-яку бажану дійсність, займатися «соціальною конструкцією» всього. Але цей проєкт не вдається. Бо факти заважають. Бо тіла існують і перестають існувати. Бо дійсність існує незалежно від нашого мислення.

У таких нестійких умовах медіа й наука можуть відіграти критичну роль. Вони нібито намагаються відкрити хоч трішечки правди — не всю й не завжди, але принаймні загалом. І тут знову біда. Стан американських медіа жалюгідний. Традиційні газети, які витрачали великі кошти на серйозну журналістику, повільно відходять у небуття, насамперед під тиском соціальних медіа. А соціальні медіа стали ареною для гучних вигуків, образ і самохвальства. Із телебаченням і радіо те саме. Новини ще до інтернету перетворилися на шоу.

Особливо хвилює нещасна доля передової американської газетиNew York Times (NYT). Колись NYT був голосом об’єктивності. Не завжди вдавалося, але газета прагнула бути джерелом фактів. За останніх кілька років NYT прийняла ліво-прогресистський наратив і запровадила чистку інакомислячих. Будь ласка, видавці й читачі мають на це повне право. Але жаль, що такого голосу тверезості вже немає. А він нині особливо потрібний.

Із наукою справа теж невтішна. З посиленою поляризацією американського суспільства на два протилежні наративи важко визнати як факт те, що фактом не визнають наративи. Як сказав мені мій студент, усі на все постійно ображаються. А що тоді робити з науковим відкриттям незручних правд? Говорити чи не говорити? Ображати чи не ображати?

У постійній шизофренії неможливо довго жити. Рано чи пізно Америка зрозуміє, що наративи заважають фактам. Або не виживе як тверезе суспільство.

13 03 2021

https://tyzhden.ua/Columns/50/251604?fbclid=IwAR3kpRJbdedlFnYlGhK7Kw7C-ekYSMgn-xT35bd9SwqdrInSiL03_Lm4YCI