на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Тімоті Снайдер, історик, професор Єльського університету

“Війна в Україні важлива для світової демократії”

23 червня на ХІ Книжковому Арсеналі американський історик і великий прихильник України Тімоті Снайдер прочитав онлайн лекціюЧому свобода значить більше за все”. Він розповів про нову книгу, над якою працює вже 5 років, і пояснив тези цієї книги на прикладах війни в Україні. Пропонуємо конспект лекції.

 

https://i.lb.ua/094/42/64970eba591da.jpeg

Фото: Роман Шаламов/Мистецький Арсенал

Сьогодні я хотів би поговорити з вами про свою нову книгу. Це книга про свободу. Вона не історична, а філософська, і я працюю над нею вже 5 років. Декілька разів мені вже здавалося, що вона завершена, але потім я розумів, що ще ні, і це, зрештою, нормальний процес роботи над книгою.

Про свободу складно говорити, адже складно визначити, чим вона є. Так чи інакше, я підходив до цієї теми і в попередніх моїх книжках. У книзі “Про тиранію. Двадцять уроків ХХ століття” я писав про відсутність свободи; у книзі “Шлях до несвободи. Росія, Європа, Америка” йшлося про відмову від свободи; в історичних книжках, таких як, наприклад, “Криваві землі: Європа між Гітлером і Сталіним”, я писав про те, якою жахливою є відсутність свободи.

Але все це не відповідає на питання, що таке свобода і як її досягти

Щоб пояснити моє філософське твердження щодо свободи, я хочу звернутися до прикладу Книжкового Арсеналу. Він відбувається під час війни, але не є цілком і повністю присвячений війні. Це дуже важливо з різних причин, у тому числі і для того, що я хочу ствердити. Війна в Україніце один з тестів цього твердження.

Твердження такесвобода є найвищою цінністю, адже лише вона уможливлює всі інші цінності. Не важливо, якими саме є ці цінності: це може бути чесність або лояльність, патріотизм або універсалізм, але всі вони стають можливими лише за умови, що є свобода.

ХХ століттяце час розчарування в цінностях; і це дуже добре видно, наприклад, у риториці російської пропаганди. Вона вчить нас, що цінності нереальні, що це фікція, що реальною є лише сила. Але заперечення реальності цінностей, твердженняніщо не важливо” — це шлях до тиранії, до відсутності свободи. Це можна побачити і в Росії, і в Китаї, і в Америці.

Натомість я хочу ствердити, що цінності цілком реальні, що вони (хай це звучить наївно) — це п’ятий вимір існування людства. Тобто вони не менш реальні, ніж час або простір

Важливо також, що цінності не лише реальні, а й суперечливі. Чесність і лояльністьобидві прекрасні речі, але нам часто доводиться обирати між ними. Так само патріотизм та універсалізм —- вони далеко не завжди можуть співіснувати. Суперечливість цінностей веде до плюралізму, що дуже важливо.

Повертаючись до риторики Росії: заперечуючи цінності, вона заперечує і плюралізм; вона вчить нас, що існує лише одна хороша річ, і це — сама Росія; що Росія завжди права, а зроблене в ім’я Росії не може бути хибним, що вона є виправданням будь-чого. Такий штиб мислення має в Росії доволі глибокі традиції: можемо згадати, до прикладу, Івана Ільїна (російський філософ першої половини ХХ ст., якого часто цитує Путін. — Ред.), який багато писав про “невинністьРосії, про “очевидність серця”, що є її засновком.

https://i.lb.ua/112/10/64970eccdc08b.jpeg

Фото: Роман Шаламов/Мистецький Арсенал

Отже, моїм твердженням є те, що свобода не просто уможливлює цінності, але й робить можливими їх комбінування, вибір між ними. І це підводить нас до питання, як свобода співіснує з урядуванням (government). У вільному суспільстві ми виховуємо дітей так, щоб вони вміли робити вибір; ми намагаємося створити таку інфраструктуру для молоді, щоб вона могла реалізовувати свій вибір, наприклад, переїжджаючи з місця на місце. Усе це вимагає кооперації, яку забезпечує уряд — і тоді уряд працює над реалізацією свободи, а свобода стає виправданням існування уряду.

Я також хотів би перерахувати деякі типові помилки, які ми робимо, розмірковуючи про свободу. Це важливо, адже такі помилки перетворюються на політичні пастки.

Першою помилкою є твердження, що ми маємо жертвувати свободою заради безпеки. Я вважаю, що це твердження є неправдивим. Саме такою риторикою послуговуються такі лідери, як Путін, щоб змусити людей відмовитися від свободи. Така риторика створює враження, ніби відмова від свободи автоматично веде до безпеки. Й іноді це правда — наприклад, ми обмежуємо свою свободу, спускаючись у бомбосховище, і отримуємо там захист від бомбардувань. Але найчастіше свобода та безпека якраз ідуть разом, і це дуже добре видно на територіях, які звільняють ЗСУ: ці території стають безпечними через те, що стають вільними, і навпаки.

Другою помилкою є негативне розуміння свободи як відсутності утисків. Щоб людина виросла вільною, недостатньо просто прибрати з її життя всі перепони; свобода є тим, що треба створювати, над чим треба працювати. Неконструктивним є сприйняття уряду як структури, що обмежує свободу; слід по-іншому ставити питання і шукати, яким саме має бути уряд, щоб він працював на забезпечення свободи, на реалізацію цінностей. Позитивним розумінням свободи є усвідомлення, що позбавлення утисків є необхідною, але не достатньою її умовою. Для свободи потрібні також, наприклад, можливість бачити майбутнє, можливість впливати на нього. Це дуже добре видно на прикладі Ягідного, де окупанти місяць тримали мешканців села в підвалі школи. Після звільнення для них була важливою не просто відсутність полону, але і збереження тієї школи, де їх тримали, майбутнє цієї школи. І саме тому для України зараз важливе не просто звільнення територій, а їхнє відновлення та відбудова — не в сенсі повернення до 2021 року, а в сенсі розбудови кращої версії України.

 

Третьою помилкою є розуміння свободи як можливості робити що завгодно. Справжня свобода накладає на людину обмеження, і цей парадокс мені допомогли з’ясувати для себе українці. Коли президента Зеленського після 24 лютого запитували, чому він не поїхав з України, він відповідав, що не міг зробити нічого іншого, крім залишитись, що в нього не було вибору. Але подивімося, звідки береться така відсутність вибору. Таке відчуття можливе лише за умови високого рівня свободи, адже свобода розвивається в часі. Вільна людина щодня робить вибір між конкурентними цінностями і таким чином вибудовує свій характер. Зрештою, саме цей характер і призводить до відчуття відсутності вибору. Це і є ознакою вільної людини, яка може викристалізуватися лише в умовах демократії

ХХ століття було часом розуміння демократії як результату природних процесів, як неуникного етапу історії. Але це не так. Демократіяце рідкість, це складний конструкт, який вимагає зусиль. Щоб демократія існувала, люди мають вірити в те, що це правильний лад, мають робити вибір на її користь. Для її існування потрібні вільні люди, що вірять у свободуВійна в Україні важлива для світової демократії як приклад такого вибору і такої віри. Але ще важливішою вона є в метафізичному, філософському плані, адже демонструє, як демократія залежить від свободи, а свобода — від світу цінностей, від етики, від хоробрості українців.

Ксенія Білаш, редакторка відділу "Культура"

24 06 2023

https://lb.ua/culture/2023/06/24/562013_timoti_snayder_viyna_ukraini.html