на головну сторінкуПострадянський централізм versus федералізм, регіоналізм.
Випадок України

Німецько-український семінар

Навчально-інформаційний центр Віснек (Німеччина), 7-8 вересня 2002

deutsch Deutsch

Програма

Проект “Розмова Про кордони” започаткований у 1997 році у рамках культурного обміну між містами-партнерами Львовом та Фрайбургом. Відбувся ряд міжнародних зустрічей у Фрайбурзі (1997) та Львові (1998). У травні 2001 року у Львові та Перемишлі проходила міжнародна конференція на тему майбутнього східного кордону ЕС та його наслідків для Польщі та України.

З”явилася низка спеціальних чисел: два двомовних № 11 та 12, та одне чотиримовне число № 20 на цю тему.

У Львові проект реалізує НГО “Незалежний культурологічний часопис “Ї” за підтримки Фонду Гайнріха Бьолля (Берлін), у Фрайбурзі Товариство Схід-Захід Зюдбаден у співпраці із Фрайбурзьким міським управлінням культури.

Актуальність: тема федералізму в Україні не є академічною, вона є результатом цілком конкретної проблеми. У випадку Львова: міські та обласні структури фактично не мають можливості самостійно діяти, в тому числі і у галузі транскордонної співпраці. У більшості випадків, централістська влада пострадянської держави Україна визначає адміністративні та політичні шляхи через Київ, де насправді відсутнє уявлення про реалії західного прикордонного регіону, і панують упередження щодо федералістичних чи регіоналістичних тенденцій.

Ці упередження пов’язані із наступними побоюваннями:

Перше упередження – це радянський рудимент, страх перед регіональною чи локальною самостійністю, яку таврували як “Вандею”, “націоналізм”, “сепаратизм”, результат діяльності класового ворога і спробу применшити роль центральної московської влади. Будь-які спроби у цьому напрямку жорстоко переслідувалися. Така самостійність суперечила догматичному егалітарному радянському порядку та принципові тотального контролю, вірними якому були держава і партія. Цю аргументацію ще сьогодні використовують численні ліві партії та “партії влади”.

Праве крило політичного спектру побоюється за тендітну і “юну” українську державність. Всі націоналістично орієнтовані партії висловлюють своє обурення з приводу “сепаратиських” спроб в Криму, Донбасі або на Закарпатті і виступають за абсолютну концентрацію влади у новій національній державі в українській столиці.

В перші роки української незалежности зазнали поразки в силу вище описаних упереджень всі спроби перевірити на можливість їх реалізації в Україні федерелістичні ідеї США чи Західної Европи. Проте ситуація змінилась. Чимраз очевиднішим стає, що “Партія влади” інструменталізувала ці страхи з метою утримання влади. Коли десь з”являються нібито сепаратистські тенденції, насправді часто це тенденції демократизації, елементи місцевого та регіонального самоврядування, транскордонна співпраця, плекання регіональних особливостей.

У Галичині дискусія про розвиток певної регіональної самостійності та введення в українську політику федералістичних елементів є наслідком дискусії про майбутній східний кордон ЕС. Націоналістичні політики із Західної України побачили, що “партія влади” у Києві не проявляє жодного розуміння проблем західного українського прикордонного регіону, більше того, займає амбівалентну позицію стосовно ЕС і таким чином сприяє інсталяції “жорсткого” кордону. Саме тому вони та разом з ними представники мас-медіа з цього регіону цікавляться демократичними моделями західно-европейської та американської традиції, застосування яких в Україні, дозволило б провадити більш самостійну, відповідальну і транскордонну політику в інтересах різних українських регіонів.

Це означає, що розпочинається серйозна дискусія.

В рамках партнерства між Львовом та Фрайбургом, як продовження проекту “Розмова про кордони” у вересні у Фрайбурзі відбувся семінар про:

  • Переваги та недоліки німецького федералізму
  • Переваги та недоліки французького централізму
  • Федералізм у ЕС
  • Неможливість застосування моделі “Confederatio Helvetica”
  • Регіоналістичний транскордонний рух 70 років, який привів до того, що на противагу ідея Шарля де Голля “Европа націй” з”явилася формула “Европи регіонів”

ПРОГРАМА

Субота, 7.09.2002

09:15 Вітальне слово Д-ра Дітера фон Шрьодтера
Вступне слово Вальтера Моссманна

09.45 … ET INVIVISIBLE! – Французька Модель Республіки
Алексіс фон Коморовські, Фрайбурзький Університет
Федералізм – Модель Федеративної Республіки Німеччини
Д-р Ульріх Ейт, Навчально-інформаційний Центр Віснек

15.00 Громадяни Швайцарії – Модель Швайцарської Конфедерації
Д-р Дітер фон Шрьоттер (Віснек)

16.00 Европа регіонів? – регіональні рухи 70 років в Західній Европі та їх наслідки
Вальтер Моссманн (Товариство Схід-Захід)

17.30 Союз чи федерація – яким курсом прямує ЕС?
Фред В.Ельснер (Віснек)

19.30 Випробовування на міцність – формування нації та відмінності українського регіонального розвитку
Сергій Максименко директорІнституту Схід-Захід-Київ

Неділя, 8.09.2002

09:15 Мер чи губернатор – можливості місцевого самоврядування в пострадянській Україні на прикладі Львова
Тарас Возняк, Радник Голови Львівської Облдержадміністрації з міжнародних питань, головний редактор журналу “Ї” (Львів)

11:15 Транскордонна неформальна співпраця як шанс для Галичини
Андрій Павлишин, заступник головного редактора Журналу “Ї”, Голова Українського Відділення Міжнародної Амністії (Львів)

14.00 Закарпаття як майданчик для випробування моделі регіоналізму
Мирослава Лендьел, Доцент кафедри політології Ужгородського національного Університету

15.00 Заключна дискусія
Модератор: Вальтер Моссманн