повернутися Ї: кордон

Високий Замок, №67 27 березня 2001 р.

На західному кордоні змотують колючий дріт

А в населених пунктах у прикордонні оселиться новий інспектор...

19 березня на базі Великомостівського навчального прикордонного загону розпочалися тижневі збори з керівниками підрозділів кордону з'єднань і частин Північно-західного напряму ПВ України. Участь у них беруть представники командування Прикордонних військ України на чолі з головою Держкомітету, генерал-полковником Борисом Олексієнком. З комендантами прикордонних комендатур, начальниками застав, відділень прикордонного контролю проводять бесіди стосовно завдань керівного складу підрозділів кордону щодо вдосконалення оперативно-службової діяльності Прикордонних військ України, їхнього реформування у Державну прикордонну службу, а також – комплексні заходи спеціальної, правової, фізичної підготовки з виїздами на заставу "Белз" Львівського прикордонного загону, у відділення прикордонного контролю "Рава-Руська" ОКПП "Прикарпаття".
Перший заступник Голови держкомітету, начальник головного штабу Прикордонних військ України, генерал-полковник Павло Шишолін відповів на запитання львівських журналістів.

– Чим зумовлено ці навчання?

– Перш за все цього року ми відзначаємо 10-ту річницю Прикордонних військ України. По-друге, 16 листопада 2000 року Президентом України підписано Указ "Про програму дій", яким визначено подальші кроки в реформуванні Прикордонних військ України в Державну прикордонну службу як правоохоронний орган спеціального призначення. Там чітко визначено етапи реформування ПВ, і настав час, коли ми повинні ті теоретичні напрацювання втілювати в практику.

– Кажуть, що найближчим часом буде знято інженерні споруди на кордоні з Республікою Польща?

– Так, ту "радянську завісу", яка існувала, буде демонтовано. Місцями демонтовано, а на окремих ділянках поки що просто відключено.
Ми переходимо на нову модель охорони Державного кордону. Вона буде базуватися не на системі, а на володінні обстановкою на ділянці кордону, за охорону якої несе безпосередню відповідальність начальник прикордонної застави, а також прикордонні інспектори. Перша група прикордонних інспекторів з 50 чоловік з 5 березня почала місячну підготовку на базі Національної академії ПВ у М.Хмельницькому. Місячна програма розрахована на 170 годин навчального процесу. Будемо набирати ще 100 чоловік. Їхнє навчання будемо здійснювати на базі Великомостівського навчального прикордонного загону.
Ми вже підготували положення "Про прикордонних інспекторів", яке зараз знаходиться в Міністерстві юстиції на візуванні та реєстрації..
Слід зауважити, що прикордонний інспектор буде мати достатні повноваження, аналогічні до функцій дільничного міліціонера. Займатимемося певною мірою питаннями, пов'язаними з порушенням законодавства з прикордонних питань.
Сьогодні пріоритетним повинен бути Південно-Східний напрям, де ми повинні стримати потоки нелегальної міграції".
Тому ми основні зусилля зосереджуємо на українсько-російській ділянці Державного кордону. Але ніяких охоронних систем будувати там. ніхто не буде. Просто збільшимо кількість особового складу і поступово перейдемо на тотальну систему охорони кордону.

– А яка доля чекає розібрані інженерні споруди на західному кордоні?

– Є постанова Кабінету Міністрів “Про прикордонну смугу”, де довірено нам з місцевими органами влади чітко визначити місця випасу худоби і їх позначення. Можливо, буде і такий варіант, що частину "завісного" та опор віддамо жителям прикордоння для облаштування загонів для худоби і тому подібне.
Варіантів є кілька.

– Чи не важко буде міняти і систему охорони кордону? Як це може вплинути на особовий склад військ?

– Так, вся наша ідеологія охорони Державного кордону базується на тому, щоб працювати і за відсутності інженерно-технічних споруд, зокрема електросигналізаційної системи. А це, я вам скажу, нелегко, особливо нашому поколінню, коли все життя служили за умов наявності цих систем, діяли від їх спрацювання та слідів на контрольно-слідовій смузі. Ми також повинні всіх порушників, насамперед нелегальних мігрантів, затримувати на східній ділянці Державного кордону. А тих, хто із наших громадян проявляє спроби порушення кордону в Республіку Польщу, Словаччину чи в Угорщину з метою переправлення товарів, вантажів або влаштування на роботу, повинні пильнувати в прикордонні. Потрібно добре знати людей, працювати з ними, вивчати і постійно підтримувати режим в'їзду інших громадян в прикордоння, виявляти сторонніх і вживати заходів для того, щоб не допустити випадків спроб незаконного перетину кордону.
Для цього й запроваджений інститут прикордонних інспекторів. Ці люди будуть жити в населених пунктах і виконувати там свої функції.

– Чи зі збільшенням кількості особового складу на Східній ділянці Державного кордону чисельність людей в Прикордонних військах в цілому теж буде збільшуватися?

– Стільки збільшень буде на сході – стільки ж зменшень відбудеться на заході. Законом України "Про чисельність і структуру Прикордонних військ", чисельність ПВ визначена – 45 тисяч. Отже, ми не просимо жодної додаткової посадової особи.
Але якщо раніше на російській ділянці кордону протяжністю 150-180 кілометрів працювало 25-30 прикордонників, то зараз щільність підвищилася в два-три рази. Тобто на 40 кілометрів кордону припадає один підрозділ (застава), а на перспективу буде 25-30 км. Не забуваймо ж, що в нас ще є й кордон з Молдовою, Білорусією...

Записав капітан Володимир Чамара
м. Львів-Великі Мости