повернутися Ї: кордон

Новації на кордоні

Катерина ЗЕЛЬМАН

Поступ, 13 лютого 2004   http://postup.brama.com

Напередодні вступу сусідніх країн до Євросоюзу та із запровадженням ними візового режиму щодо України проблеми кордону стають щораз актуальнішими. Він має бути, з одного боку, максимально простим, щоб не заважати вільній торгівлі й туризму. З іншого -- максимально щільним, щоб не пропускати до нової держави-члена ЄС нелегалів та злочинців.

Отож польські прикордонники зараз прискіпливіше перевіряють охочих в'їхати на їхню територію. Тому на кордоні періодично утворюються корки. Впродовж останніх днів перед перепускним пунктом на Раві-Руській вишиковувалися шеренги майже з 100 автомобілів. "Ми чекаємо понад 12 годин, приїхали сюди приблизно о першій ночі, якраз був "запуск" чергової партії машин на польську сторону, -- розповідає львів'янин Назар. -- Близько четвертої пропустили наступну партію. Відтоді аж до 13 години черга не зрушила з місця".

Проте українські прикордонники запевняють, що працюють згідно з інструкціями: легковий автомобіль перевіряють три хвилини, бус -- не більше від п'яти, автобус -- 20 хвилин. Якщо якийсь транспорт чи його власник викликає підозру, то авто залишає загальний потік і його детально оглядають. Те, що є черги, стверджують прикордонники, здебільшого залежить від прикордонної варти Польщі, яка прискіпливіше перевіряє тих, хто перетинає кордон. Та люди, що стоять у черзі, вважають, що прикордонники завжди знаходять дурнуваті причини: страйкують, обідають, або ж кажуть: "Ваш Кучма поїхав до Польщі, мусимо ретельно перевіряти всі машини, чи немає там вибухівки".

На вимогу ЄС на спільному з нами кордоні поляки розпочали запроваджувати модернову систему технічного оснащення охорони -- на кшталт тієї, яка функціонує на німецько-польському кордоні: з радіолокаційними, відео-, радіо-, та тепловізійними комплексами спостереження. Модернове охоронне обладнання поляки встановлять безпосередньо біля держкордону. Отже, вони зможуть спостерігати й за українською територією. Коли зауважать щось підозріле, інформуватимуть наших прикордонників. Таке собі спільне патрулювання.

Взагалі поляки налаштовані сприяти нам у всьому, аби ефективніше пильнувати спільний кордон. Вони навіть вихваляються "поділитися" засобами спостереження та приборами нічного бачення. Щоправда, львівські прикордонники запевняють, що й наша внутрішня охоронна система не настільки вже й погана. За їхніми словами, нині успішно працюють електросигналізаційні комплекси, контрольно-слідові смуги та оновлений парк радіостанцій. До того ж автоматичні датчики вимірюють рівень радіації у транспорті та наявність хімічних речовин. На пункті пропуску працює також митний фіто- та ветеринарний контроль.

Завдяки новій системі автоматичного зчитування номерів усю інформацію про транспортний засіб автоматично запам'ятовують, заносять у загальну базу даних, передають до центу в Києві, а там зберігають й аналізують. Це, за твердженням коменданта прикордонної комендатури Рави-Руської майора Андрія Лукіна, дозволяє запобігти порушенням.

До речі, основним "козирем" наші прикордонники вважають професійний досвід та вміння "на око" впізнати порушників. Взагалі українські прикордонники вносять і свою лепту у вдосконалення охорони кордону -- розробляють нову охоронну систему. Вона полягає в отриманні попередньої інформації про потенційні порушення на заставі. Над цим вже зараз працює Інститут інспекторів прикордонної служби, оперативні сили та засоби органів СБУ, МВС, що взаємодіють, а також прикордонні військові.

"Бездумного висилання патрулів на кордон, як це було за СРСР, вже не буде, -- запевняє пан Лукін. -- Залізна завіса, коли прикордонники "взялися за руки" і нікого не пропускають, нікому не потрібна".

До того ж на заставі "працюють" добре вишколені собаки, які затримують порушників, знаходять зброю, наркотики та іншу контрабанду. Щодня прикордонні патрулі роблять обхід, проте чіткого графіка в них немає, аби потенційні порушники не "вичислили".

До речі, проблема з іноземними міґрантами, які намагаються перетнути наш кордон, щоб потім через Польщу потрапити до Німеччини, стає щоразу актуальнішою. За словами прикордонників, нещодавно на заставі Павловичі в Сокальському районі затримали дві групи нелегалів з Індії та В'єтнаму. Індусів "взяли", коли вони намагалися перелізти через контрольну систему. В'єтнамців же зупинили в лісі. Іноземців супроводжували два місцеві жителі. Азіатів запроторили до львівського ізолятора. Їхніми провідниками зараз займається слідчий відділ СБУ, також проти них порушено кримінальну справу. За сприяння нелегалам їм "світить" від трьох до п'яти років, стверджують наші прикордонники.

Хоч переважно місцеві жителі допомагають прикордонникам, -- запевняють охоронці кордону. З них навіть створено спеціальні громадські формування, адже мешканці навколишніх сіл зазвичай знають усіх сусідів у обличчя. Траплялося, що, зауваживши в лісі "чужих", вони одразу телефонували на заставу.

Загалом, як повідомляють прикордонники, лише в січні затримали 29 порушників кордону. Здебільшого це громадяни СНГ (Молдови, Росії) та Азії (Туреччини, Індії, Китаю тощо). Якщо нелегалів затримують, коли вони без документів і вже порушили держкордон, то проти них порушують кримінальну справу, а також їх депортують додому. Якщо ж порушників схоплюють на підступах до застави (навіть коли зрозуміло, що вони намагалися перетнути кордон), то їх просто попереджають.