повернутися Ї: кордон

Львівська газета, 20 січня 2005 № 10 (576) http://www.gazeta.lviv.ua

Євросоюз запрошує

Прозорість і відкритість ринку ЄС є запорукою економічного успіху Євросоюзу.

Минулого тижня Європейська Комісія оголосила про початок громадського обговорення питання економічної імміграції. Ухвалена Комісією “На шляху наближення ЄС до управління економічною міграцією”, або так звана “Зелена книга”, має на меті переглянути компетенцію Євросоюзу щодо питань імміграції осіб із третіх країн у держави-члени ЄС.

Документ представив віце-президент Єврокомісії, комісар, відповідальний за питання юстиції, свободи та безпеки, Франко Фраттіні за згодою з комісаром Владіміром Шпідлою, відповідальним за працевлаштування, соціальну сферу та рівність можливостей.

Віце-президент Єврокомісії Франко Фраттіні сказав: “Час обирати підхід знизу, а не згори, щоб почути погляди всіх учасників цього питання. Я цілком усвідомлюю, що держави-члени, Європейський парламент, професійні спілки, працедавці й інші зацікавлені сторони мають різні погляди на ці питання, а також різні потреби”. Проте, на думку Франко Фраттіні та Владіміра Шпідли, ці неузгодженості слід переглянути та створити спільну всебічну стратегію економічної міграції, яка дозволила б краще управляти міграційними потоками та була б визначальною для досягнення мети ЄС – сформувати найбільш конкурентоспроможну економіку.

“Зелена книга” має на меті стимулювати громадське обговорення необхідності запровадження зрозумілої стратегії ЄС щодо управління економічними імміграційними процесами. Документ стане базою для прозорої дискусії між інститутами Євросоюзу, урядами держав-членів і громадянським суспільством. Предметом обговорення будуть питання найбільш прийнятних правил ЄС для прийняття економічних іммігрантів, щоб при цьому не порушити прав держав-членів ЄС самостійно вирішувати, скільки іммігрантів країні слід приймати.

Плани Комісії ЄС організувати таку дискусію з’явилися ще на Європейській Раді в жовтні 1999 року. 2001 року Комісія затвердила пропозицію для Директиви про умови в’їзду та проживання громадян третіх держав для оплачуваного працевлаштування та самостійної економічної діяльності. Проте ця пропозиція не отримала достатньої політичної підтримки Радою ЄС. У червні 2003-го Комісія опублікувала Комунікацію щодо імміграції, інтеграції та працевлаштування, де визнано негативний вплив на економіку Євросоюзу демографічної кризи та наголошено на процесі старіння населення. В документі Комісія зауважила, що необхідно переглянути імміграційну політику. Наступним кроком до початку обговорення питань економічної імміграції стала Європейська Рада в листопаді 2004 року. Тоді лідери урядів держав-членів ЄС доручили Комісії розробити до кінця 2005-го план політики легальної імміграції в країни Європейського Союзу.

Комісія має намір організувати слухання з цього питання в липні 2005 року та запровадити пропозиції цих слухань до плану легальної міграції до кінця 2005-го.

Як стверджує “Зелена книга”, якщо навіть плани працевлаштування, визначені на Лісабонській Раді, реалізують до 2010 року, загальний рівень працевлаштування спаде через демографічні зміни. Між 2010 і 2030 роками, якщо збережуться сучасні імміграційні тенденції на території 25 держав-членів Європейського Союзу, зменшення населення робочого віку призведе до скорочення числа працевлаштованих людей приблизно на 20 мільйонів. Таким чином робоча сила третіх держав буде життєво необхідною для Європейського Союзу.

Як зауважує Комісія, Євросоюз має звернути увагу на той факт, що основні світові регіони вже конкурують за заохочення іноземних громадян приїхати й працювати в їхніх державах. Окрім того, як стверджує “Зелена книга”, відсутність управління імміграцією на рівні Європейського Союзу сприяє тому, що іммігранти оминають національне законодавство держав-членів ЄС і стають нелегалами. Необхідність координування імміграції на рівні Європейського Союзу Комісія пояснює й тим, що дозвіл на імміграцію в певну країну ЄС впливає на інші держави-члени.

Комісія пропонує розробити концепцію регулювання економічної міграції, яка була б вигідна не лише для Європейського Союзу, а й для держави-походження іммігрантів.

Як на практиці можна реалізувати пропозиції Комісії? Держава-член Європейського Союзу визначатиме ті сектори економіки, які потребують робочої сили. За допомогою концепції Євросоюзу управління економічною міграцією це питання узгоджуватимуть з іншими державами членами та стимулюватимуть надходження в цей сектор держави необхідної робочої сили.

Крім того, очікують, що нададуть певні преференції для громадян третіх країн, які вже тривалий час працювали в державі та повернулися на батьківщину. Впевненість у можливості повернення в ЄС, на думку “Зеленої книги”, дозволить фахівцям працювати й на батьківщині. Як зазначає Комісія, важливими аспектами для розвитку ринку праці є інтеграція громадян третіх держав у місцях праці. Для цього “Зелена книга” пропонує розробити спеціальні програми для іноземців, такі як: мовні курси, громадську освіту, надання інформації про країну перебування тощо. Іншою проблемою є реінтеграція громадян на батьківщині після повернення додому. Це допоможе країнам походження економічних емігрантів уникнути втрати фахівців.

“Зелена книга” пропонує також обговорити питання інших форм допуску на свій робочий ринок іммігрантів. Серед них – упровадження зеленої картки.

Останнім часом значно зростає усвідомлення державами Євросоюзу потреби в іммігрантській робочій силі. Загалом пропозиції Комісії ЄС, якщо їх реалізовуватимуть, значно лібералізують доступ громадян третіх країн до ринку праці Європейського Союзу. Іноземця, який шукає роботу, позбавлять багатьох адміністративних і бюрократичних тягарів, а також він отримає змогу працювати легально та набуде більш широкого комплексу прав. Нагадаємо, нині на території Європейського Союзу перебувають сотні тисяч українських громадян, значна частина з яких працевлаштовані нелегально.

Тарас Бик